0

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال نوعی ارز است که تنها به صورت دیجیتالی یا الکترونیکی در دسترس افراد قرار می‌گیرد و اصلا شکل فیزیکی ندارد. الکترونیکی بودن این ارزها باعث شده است که تنها با استفاده از کامپیوتر و تلفن همراه قابل دسترسی باشند.
این مدل از ارزها با اصطلاحاتی مانند پول دیجیتال، پول الکترونیکی، ارز الکترونیکی یا حتی پول نقد سایبری (cyber cash) هم شناخته می‌شوند. ارزهای دیجیتال اغلب ارزان‌ترین روش برای معامله ارز هستند؛ چرا که انجام معاملات با استفاده از آن‌ها به هیچ واسطه‌ای نیاز ندارد.
اگر تا به حال با ارز دیجیتال آشنا شده‌اید، احتمالا با رمزارزها برخورد داشته‌اید. تمام رمز ارزها در دسته ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرند، اما همه ارزهای دیجیتال لزوما رمزارز نیستند. ارزهای دیجیتال باثبات هستند و در بازارها معامله می‌شوند، در حالی که رمزارزها از طریق احساس مصرف‌کننده و عوامل روانی در حرکت قیمت معامله می‌شوند.

انواع ارز دیجیتال کدام است؟

ارزهای دیجیتال در انواع و اشکال گوناگونی وجود دارند که هرکدام ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. دو شکل اساسی ارز دیجیتال عبارتند از ارز مجازی و رمز ارز.

 ارز مجازی (Virtual Currency)

ارز مجازی یکی از انواع ارز دیجیتال است که در داخل یک شبکه خاص استفاده می‌شود. به عنوان مثال تمام بازیکن‌های بازی FarmVille می‌توانند درون بازی، سکه‌های پول مجازی دریافت کنند و با استفاده از آن‌ها اقلام متنوعی برای مزرعه خود بخرند. این سکه‌ها تنها درون این شبکه تعریف شده است و شما نمی‌توانید با گرفتن آن‌ها چیزی در دنیای واقعی بخرید. بنابراین آن‌ها خارج از آن شبکه هیچ ارزشی ندارند.

 رمز ارز

رمزارز شکل دیگری از ارز دیجیتال است که از رمزنگاری برای ایمن‌سازی و تایید معاملات و مدیریت و کنترل ایجاد واحدهای ارزی جدید استفاده می‌کند. این نوع پول به محاسبات عددی مربوط به جابه‌جایی توکن‌ها به صورت الکترونیکی از طریق وب و با استفاده از مدیریت سیستم‌های توزیع‌شده وابسته است. رمزارزها ساختار غیرمتمرکزی دارند و به هیچ کشور، سازمان یا شخصی وابسته نیستند.
این بدان معناست که اگر اقتصاد یک کشور دچار مشکل شد، ارزش ارز دیجیتال کماکان ثابت خواهد ماند. این نوع ارزها برای مبادله به هیچ دفتر مرکزی خاصی احتیاج ندارند و همین موضوع مبادلات جهانی را بسیار آسان‌تر می‌کند.
اگر بخواهیم برای انواع ارزهای دیجیتال مثال بزنیم، می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم: بیت کوین (Bitcoin)، بیت کوین کش (Bitcoin Cash)، لایت کوین (Litecoin)، زی کش (Zcash)، ریپل (Ripple)، اتریوم (Ethereum)، اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) و استلار لومنز (Stellar Lumens).
در حال حاضر بیت کوین و اتریوم محبوب‌ترین رمزارزهای جهان هستند.

 

مهم‌ترین ارزهای دیجیتال کدامند؟

بیش از یک دهه از راه‌اندازی ارزهای دیجیتال می‌گذرد. بیت کوین اولین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال شناخته‌شده در جهان است. این ارز دیجیتال همچنان از نظر سرمایه بازار و پایگاه کاربری در صدر ارزهای دیجیتال قرار دارد. البته انواع ارزهای دیجیتال روز به روز در حال گسترش هستند و هر لحظه ممکن است یک ارز دیجیتال جدید معرفی شود.
امروزه ارزهای مجازی دیگری مانند اتریوم برای ایجاد سیستم‌های مالی غیرمتمرکز ایجاد شده است.
این نوع بیشتر مناسب افرادی است که به محصولات مالی سنتی دسترسی ندارند. آلت کوین‌های دیگری هم وجود دارند که مورد تایید قرار گرفته‌اند. چرا که آن‌ها ویژگی‌های جدیدتری نسبت به بیت کوین دارند؛ به عنوان مثال می‌توانند معاملات بیشتری در ثانیه انجام داده یا از الگوریتم‌های اجماع مختلف مانند اثبات سهام استفاده کنند.

بیت کوین

مهم‌ترین ارز دیجیتال بیت کوین است. بسیاری معرفی فناوری بلاک‌چین را هم‌زمان با ظهور بیت کوین می‌دانند، در حالی که بلاک‌چین سال‌ها قبل از بیت کوین به وجود آمده است. این ارز دیجیتال در بستر بلاک‌چین و با کمک محاسبات بسیار پیچیده به صورت رمز ارز درآمده و ارزش پولی به خود گرفته است. قابلیت‌هایی مانند خرید کردن، سرمایه‌گذاری، انتقال ارزش و غیره بیت کوین را تبدیل به محبوب‌ترین رمز ارز کرده‌اند.

 اتریوم

اولین جایگزین بیت کوین را اتریوم می‌دانند. اتریوم یک پلتفرم نرم‌افزاری غیرمتمرکز است که امکان ساخت و اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیر متمرکز را فراهم می‌کند. این ارز دیجیتال کار خود را بدون هیچ‌گونه خرابی، تقلب، کنترل یا دخالت شخص ثالثی انجام می‌دهد.
هدف اصلی Ethereum ایجاد مجموعه‌ای غیر متمرکز از محصولات مالی است که هرکسی، صرف نظر از ملیت، قومیت و مذهب در دنیا، بتواند به آن دسترسی آزاد داشته باشد. در سال ۲۰۲۱، اتریوم قصد دارد الگوریتم اجماع خود را از اثبات کار به اثبات سهام تغییر دهد. این حرکت به شبکه Ethereum اجازه می‌دهد تا با انرژی بسیار کمتر و سرعت معامله بهبود یافته اجرا شود.

مزایای ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال در پاسخ به مشکلات و ضعف سیستم‌های سنتی مالی به وجود آمده‌اند. محبوبیت روز افزون انواع ارزهای دیجیتال را می‌توان در مزایای آن جستجو کرد. بعضی از مزایای این سیستم مالی جدید عبارتند از:

  • پرداخت‌ها با ارزهای دیجیتال بدون نیاز به هیچ‌گونه مشارکت مستقیمی بین طرف‌های اجراکننده انجام می‌شود. بنابراین مبادلات در سریع‌ترین و ارزان‌ترین حالت ممکن انجام می‌شود.
  • تمام تراکنش‌های انجام شده به وسیله ارزهای دیجیتال به صورت شفاف ثبت می‌شوند. ایجاد تغییر در این تراکنش‌ها غیر ممکن است و همواره ثابت می‌ماند.
  • ارزهای دیجیتال به تایید هیچ بانک یا ارگان دیگری نیاز ندارند و ماهیتی غیرمتمرکز دارند. این ویژگی مهم باعث شده است که انجام تعاملات در سراسر جهان امکان‌پذیر باشد.
  • تعاملات ارزهای دیجیتال در بستر بلاک‌چین انجام می‌شود. بلاک‌چین یک شبکه کاملا ایمن است که امکان هک و دستکاری در آن وجود ندارد. بیش از ۱۰ سال از ایجاد شبکه بلاک‌چین می‌گذرد و تاکنون هیچ حمله هکری و سایبری به این شبکه گزارش نشده است.
  •  هر کاربر فعال در حوزه رمز ارزها می‌تواند یک کیف پول خصوصی داشته باشد. کیف پول ارز دیجیتال به شما امکان انجام هرگونه تراکنش رمز ارزی را می‌دهد. هیچ شرکت یا ملتی نمی‌تواند حق انجام تراکنش را از شما بگیرد یا حساب شما را مسدود کند.
ارسال دیدگاه