0

استخراج ابری یا کلود ماینینگ بیت کوین و ارز دیجیتال چیست؟

استخراج ابری روش ساده‌تر ماینینگ ارز دیجیتال است. اما کلود ماینینگ یعنی چه و چگونه می‌توان یک سایت استخراج ابری کلاهبرداری را تشخیص داد؟

 

راه‌های مختلفی برای مشارکت در صنعت استخراج ارز دیجیتال وجود دارد. کلود ماینینگ (Cloud Mining) یک روش جایگزین برای راهکارهای مرسوم استخراج رمز ارزهاست. استخراج ابری متدی محبوب‌تر جهت تولید کوین‌های دیجیتال برای افرادی است که فاقد دانش فنی کافی هستند و از طرفی علاقه‌ای به سر و کله زدن با نرم افزارها و مخصوصا سخت افزارهای استخراج بیت کوین ندارند. اما پیش از پرداختن به موضوع اصلی، بهتر است کمی با نحوه ماین کردن ارزهای دیجیتال آشنا شوید.

ماین کردن ارز دیجیتال یعنی چه؟

استخراج رمز ارز شامل سلسله مراتبی از فرآیندهای طراحی‌شده برای تامین امنیت یک شبکه بلاک چینی به‌صورتی غیر متمرکز است. ماینرها از طریق فعالیت‌هایشان تراکنش‌ها را تایید و به تولید عرضه ارزهای دیجیتال جدید می‌پردازند. روی هم رفته این روشی برای سرمایه گذاری غیر مستقیم روی کریپتوکارنسی است. به این ترتیب به جای خرید مستقیم بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگر آن را به دست می‌آورید. وظایف یک ماینر عبارتند از:

  • اجرای نود در یک شبکه  بلاک چینی
  • تکمیل وظایف خاص برای یافتن بلاک‌های جدید
  • بارگزاری تراکنش‌های جدید در بلاک
  • حصول اطمینان از عدم دابل اسپندینگ رمز ارزها

شبکه بلاک چین به‌گونه‌ای طراحی شده است که پس از تکمیل این فرآیندها، به‌صورت خودکار با ارزهای جدید به ماینرها پاداش دهد. این امر، مکانیزم اولیه بلاک چین‌های مبتنی بر الگوی اثبات کار (PoW) است. شایان ذکر است که این وظایف خاص، بر اساس نوع مکانسیم PoW مورد استفاده به ماینرها محول می‌شوند.

مثلا، در شبکه بیت کوین و دیگر بلاک چین‌های مبتنی بر مکانیزم SHA-256، ماینرها برای پیدا کردن بلاک جدید، ملزم به رقابت برای حل فرمول‌های بسیار پیچیده ریاضیاتی هستند. این فرآیند نیازمند قدرت محاسباتی بالا است، به این معنا که ماینرها برای خرید تجهیزات سخت‌افزاری مناسب و داشتن شانس اجرای یک عملیات ماینینگ سودآور، باید به مقدار کافی پول خرج کنند.

همچنین به یاد داشته باشید که شبکه‌های بلاک چینی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا با تعدیل و تنظیم دائمی سختی ماینینگ، فاصله زمانی میان پیدا شدن بلاک‌ها را ثابت نگه دارند. بنابراین، هر زمان ریسک وجود تعداد بالای نودهای ماینینگ یا افزایش قدرت محاسباتی نودهای موجود در یک شبکه وجود داشته باشد، نتیجتا سختی ماینینگ نیز افزایش می‌یابد. در حالت عکس این موضوع، شبکه برای کاهش سختی فرمول SHA-256، خودش را تعدیل می‌کند. در اکثر موارد، ماینرهای مشتاق نیازمند سرمایه‌گذاری در ریگ‌های ماینینگ قدرتمند و تخصصی هستند تا فرصت سودآوری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: ریگ ماینینگ بیت کوین چیست و چطور می‌توان آن را ساخت؟

با دانستن تمام این موارد، برای تبدیل شدن به یک ماینر موفق باید:

  • در ریگ‌های استخراج دارای عملکرد بالا سرمایه‌گذاری کنید. یک قطعه سخت‌افزار ماینینگ می‌تواند تا ۸,۰۰۰ دلار قیمت داشته باشد. البته داشتن تنها یک ریگ برای سودآوری کافی نیست.
  • تخصص فنی و کدینگ لازم برای اجرای یک نود کامل در شبکه بلاک چین را کسب کنید.
  • از آنجایی که هزینه قبض برق ماینینگ و روشن نگه داشتن ۲۴ ساعته دستگاه‌های خنک‌کننده قسمت اعظمی از سود ماینرها را از بین می‌برد، به استفاده از منابع ارزان یا انتخاب منطقه‌ای با آب و هوای سردتر جهت کاهش مقدار برق مصرفی برای خنک کردن تجهیزات نیاز دارید.

در کل، یک ماینر مستقل در کنار سرمایه و تعهد کافی، به دانش و مهارت فنی برای داشتن شانس موفقیت نیاز دارد. از آنجایی که تمام ماینرها قادر به برآورده‌سازی این الزامات نیستند، سایر گزینه‌های ماینینگ با کاربرد کمتر جایگزین مناسبی خواهند بود. اینجاست که استخراج ابری یا همان کلود ماینینگ وارد می‌شود.

استخراج ابری (Cloud Mining) یعنی چه؟

اکنون که با مفاهیم پایه‌ای ماینینگ رمز ارزها آشنا شدید، درک استخراج ابری باید آسان‌تر باشد. همانگونه که از اسمش پیداست، کلود ماینینگ فرآیند استفاده از قدرت محاسبات ابری برای استخراج ارزهای دیجیتال است. در این حالت، به یک شخص ثالث پول پرداخت می‌کنید تا تمام این کارها را برایتان انجام دهد. در اصل، به خرید یا نگهداری ریگ‌های ماینینگ نیازی نداشته و ملزم به اجرای نود بلاک چین نیستید.

در کلاود ماینینگ، مشترکان شبکه معمولا از ریگ‌های استخراج اجاره‌ای استفاده کرده یا قدرت هش را کرایه می‌کنند. هش پاور (Hash Power) معیار سنجش قدرت ریگ‌های ماینینگ است و غالبا به صورت گیگاهش بر ثانیه (Gh/s) و تراهش بر ثانیه (Th/s) محاسبه می‌شود. ارائه‌دهندگان استخراج ابری، دارای تسهیلات یا مزرعه ریگ‌های استخراج بوده و فرصت خرید یا اجاره سهمی از قدرت هش تولیدی خود را به دیگر کاربران می‌دهند.

ارائه‌دهنده کلود ماینینگ نیازمند سرمایه‌گذاری در سخت‌افزارهای استخراج عالی و مزرعه شخصی خود در مکانی دارای دسترسی به برق ارزان و آب و هوای خنک‌تر است. این رویکرد به شما اطمینان می‌دهد که هزینه‌های بالاسری اداره فارم در محدوده قابل قبولی باقی بماند.

چنین راه‌حلی برای افرادی که علاقه‌مند به درگیری با بخش فنی استخراج رمز ارزها نیستند، مناسب است. در اکثر مواقع، مشترکان شبکه با استفاده از تلفن‌های هوشمند خود، قادر به پیگیری هش ریت و درآمد کلود ماینینگ خود هستند. برخی از مدل‌های استخراج ابری حتی به صورت خودکار نرخ هش تولیدی را به سودده‌ترین ارز قابل ماین کردن در یک دوره مشخص انتقال می‌دهند.

استخراج ابری بیت کوین چیست؟

ماینینگ بیت کوین یک کار طاقت‌فرسا و نیازمند صرف هزینه برای خرید تجهیزات استخراج است. سرویس‌های کلود ماینینگ بیت کوین به‌عنوان راهی جایگزین برای تمام افراد هستند تا بدون نیاز به داشتن دانش فنی یا خرید تجهیزات گران‌قیمت، کار ماین کردن را آغاز کنند. استخراج ابری بیت کوین درست مانند هر نوع کلاود ماینینگ دیگر، یک مفهوم ساده شامل دیتا سنتر از راه دور با قدرت پردازش مشترک یا همان هشینگ پاور است.

با اینکه بدون‌شک بازگشت سرمایه (ROI) استخراج ابری بیت کوین سودآور است، اما همه‌چیز به هزینه‌های اولیه و قیمت رمز ارز BTC در آن لحظه بستگی دارد. از آنجایی که شما به لحاظ فنی قدرت محاسباتی را از یک ارائه‌دهنده سرویس کلود ماینینگ اجاره کرده‌اید، قیمت به ازای هر گیگاهش بر ثانیه یا تراهش بر ثانیه و کارمزدهای این سرویس، نقش بزرگی در بازگشت سرمایه شما ایفا خواهند کرد.

کلاود ماینینگ در مقایسه با هزینه ۲,۰۰۰ تا ۸,۰۰۰ دلاری استخراج از طریق کارت گرافیک (GPU)، می‌تواند بسیاری از هزینه‌های هنگفت قبض برق، سر و صدا و گرمای حاصل از آن را حذف کند. تنها کاری که برای نشستن و تماشای سرازیر شدن پاداش به حسابتان باید انجام دهید، خرید هش پاور دلخواه و بسنده کردن به یک دوره سرمایه‌گذاری است. اما به یاد داشته باشید که استخراج ابری همانند دیگر انواع سرمایه گذاری‌ها، دارای ریسک و عدم قطعیت‌های مختص به خود است. همیشه پیش از سرمایه‌گذاری اهتمام لازم را به خرج دهید.

انواع مدل‌های استخراج ابری

سه نوع کلود ماینینگ مختلف وجود دارد. هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود است. آن‌ها را با یکدیگر مقایسه و بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

هوست ماینینگ (Host Mining) یا استخراج میزبان

هوست ماینینگ شامل خرید یا اجاره ریگ‌های یک مزرعه استخراج است. در این روش، باید هزینه برپایی و نگهداری ریگ را بپردازید. نکته خوب این مدل این است که عموما باعث کاهش هزینه‌های بالاسری برق مصرفی می‌شود. همچنین در این روش کنترل بیشتری بر ریگ (های) اجاره‌ای داشته و قادر به انتقال قدرت هش به استخرهای استخراج هستید تا شانس پیدا کردن بلاک جدید تقویت شود. در نهایت، چون تنها نیازمند پرداخت هزینه نگهداری و برقراری تجهیزات به ارائه‌دهنده کلود ماینینگ هستید، کنترل کاملی بر پاداش تولیدی خواهید داشت.

استخرهای استخراج چگونه کار می‌کنند؟

در یک ماینینگ پول، تمام مشترکان شبکه با به‌اشتراک‌گذاری منابع محاسباتی خود، احتمال تولید بلاک جدید در بلاک چین یک ارز دیجیتال را افزایش می‌دهند. در صورت موفقیت، افراد پاداش آن را دریافت می‌کنند. مقدار دریافتی هر شخص نیز به مقدار قدرت پردازش یا کار انجام‌شده به نسبت کار کل استخر بستگی دارد.

تمام استخرهای استخراج میزان سختی مختص به خود را دارند که معمولا بین ۱ و سختی رمز ارز استخراجی قرار دارد. در صورت تولید یک بلاک توسط ماینر در سطح سختی میان سختی استخر و سختی خود رمز ارز، آن بلاک یک «سهم» محسوب می‌شود. اکثر ماینینگ پول‌ها عموما بر اساس مدل PPL پاداش را میان افراد تقسیم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: استخر استخراج ارز دیجیتال (ماینینگ پول) چیست و چطور کار می‌کند؟

اجاره قدرت هش

در مقابل هوست ماینینگ، روش اجاره قدرت هش شامل اجاره کردن سهمی از هش پاور تولیدی توسط یک مزرعه استخراج است. در این روش، هزینه برپایی و نگهداری تجهیزات از شما دریافت نمی‌شود. بنابراین، برای کسب سهمی از سود مزرعه، تنها باید در یک برنامه عضو شوید. با پیدا کردن یک بلاک جدید توسط مزرعه ماینینگ و دریافت پاداش‌های رمز ارزی، درآمد تولیدشده بر اساس سهم قدرت هش کنترلی میان کاربران تقسیم می‌شود.

سرورهای خصوصی مجازی (VPS)

این روش استخراج نیازمند کرایه کردن یک سرور و نصب نرم‌افزار ماینینگ است. به عبارت دیگر، در این روش با کرایه یک کامپیوتر، از راه دور و از طریق اینترنت به آن دسترسی خواهید داشت.

ایده استخراج ابری از کجا شکل گرفت؟

با وجود افزایش سختی استخراج، اشتیاق به ماین کردن رمز ارزها همچنان بالاست. ممکن است برخی از ماینرها به‌جای خرید تجهیزات ماینینگ، نوع میزبانی‌شده آن‌ها را ترجیح دهند. با این وجود، به دلایل مختلف ایده استخراج ابری شکل گرفت که برخی از آن‌ها را در این بخش ذکر می‌کنیم.

تقاضا برای قدرت هشینگ شبکه

سختی الگوریتم‌های ارزهای دیجیتال افزایش یافته است و پاداش آن‌ها هر چند وقت یکبار کمتر و کمتر می‌شود. مثلا پاداش ماین کردن بیت کوین در سال ۲۰۰۹ ۵۰ واحد بود، اما این مقدار در سال ۲۰۲۰ به ۶٫۲۵ واحد رسیده است. صاحبان عملیات ماینینگ متوجه شده‌اند که برای رقابت، به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز دارند. این امر به ظهور استخرهای استخراج منجر شد که به ترکیب هشینگ پاور مشترکان شبکه در عملیات ماینینگ می‌پردازد.

عرضه محدود ارزهای قابل ماینینگ

برای برخی از رمز ارزها، تعداد محدود از پیش تعیین‌شده‌ای قابل ورود به بازار هستند. مثلا، در کل تنها ۲۱ میلیون واحد بیت کوین وجود خواهد داشت. این امر به همراه چشم‌انداز نرخ تبدیل رو به افزایش آن، سلسله‌ای از نوآوری‌ها در حوزه استخراج کریپتو را به دنبال داشت. کلود ماینینگ در واقع تکامل استخرهای استخراج است.

بازده‌های جذاب استخراج

یکی دیگر از دلایل ظهور ایده استخراج ابری، فرصت‌های ممکن برای ماینرها جهت کسب پاداش‌های جذاب از طریق مشارکت در عملیات ماینینگ بود. شرکت‌های فعال در حوزه کلود ماینینگ با هدف ترغیب افراد به شرکت در این فرآیند، تمایل به پرداخت سودهای سخاوتمندانه دارند.

آیا کلود ماینینگ اسکم و کلاهبرداری است؟

استخراج ابری یک انتخاب ایده‌آل برای کسانی است که خواهان کسب مزایای اقتصادی ماینینگ بدون نیاز به درگیری با الزامات فنی و سخت‌افزاری هستند. کلود ماینینگ همچنین می‌تواند به‌صورت بالقوه به کاهش هزینه‌های بالاسری اجرای ریگ ماینینگ کمک کند.

با این وجود، پیش از انتخاب یک مدل کلاود ماینینگ، باید به برخی از معایب بالقوه آن توجه کنید. مورد اول، میزان سودآوری طرح مورد نظر است. اگر مقدار پرداختی برای اجاره، خرید یا نگهداری ریگ با هش پاور ارائه‌‌شده در یک راستا نباشد، متضرر خواهید شد. بنابراین پیش از اقدام، با دقت میزان سرمایه لازم و درآمد بالقوه را بررسی کنید.

مورد بعدی و مهمترین نکته، میزان بالای کلاهبرداری‌ها در حوزه استخراج ابری است. طی سال‌های گذشته، این بخش به زمینه‌ای مناسب برای طرح‌های اسکم تبدیل شده است. از آنجایی که سرمایه‌گذاران احتمالا فرصت ارزیابی مزارع استخراج را به‌صورت حضوری ندارند، تایید ادعاهای ارائه‌دهنده خدمات کلود ماینینگ دشوار می‌شود.

برخی از این سرویس‌ها حتی مجری طرح‌های هرمی هستند که در آن، سرمایه‌گذاران از طریق وجه واریزی توسط افراد جدید پاداش‌دهی می‌شوند. با علم به عدم پایداری این طرح، در نهایت مجریان آن با کلاهبرداری اگزیت (Exit Scam) صحنه را ترک می‌کنند. بنابراین، بار مسئولیت انجام تحقیقات لازم بر عهده خودتان است. برای این کار، باید به بررسی نظرات دیگر کاربران، تحقیق درباره اعتبار پلتفرم در انجمن‌های کریپتویی، در نظر گیری محدودیت‌های برداشت و دوری از وعده‌های سودآوری غیر قابل باور بپردازید.

چگونه یک سایت استخراج ابری کلاهبرداری را تشخیص دهیم؟

امروزه، سایت‌های زیادی با ادعای کلود ماینینگ، واقعا هیچ‌گونه تجهیزات استخراجی در اختیار ندارند. در واقعیت، این سایت‌ها صرفا به دنبال استفاده از محبوبیت بیت کوین و دیگر رمز ارزها بوده و کاربران ساده‌لوح را به دام می‌اندازند.

برخی بر اساس طرح هرمی فعالیت می‌کنند و برخی دیگر، با اعمال کارمزدهای برداشت بسیار زیاد عملا کاربران را از دسترسی به پول‌شان در کوتاه مدت بازمی‌دارند. این امر به آن‌ها فرصت می‌دهد تا با دریافت و جمع‌آوری حجم بالای سرمایه، از صحنه محو شوند.

در طرح‌های هرمی، کاربران قدیمی‌تر سطح‌های درآمدی خاصی را به‌دست می‌آورند. سپس افراد جدید با واریز پول به پلتفرم، درآمدهای افراد اول را پوشش می‌دهند. در این روش، مشاهده برنامه‌های معرفی یا همان ریفرال بسیار رایج است که در آن شما با عضو کردن افراد بیشتر و بیشتری که به سرمایه‌گذاری در پلفترم مربوطه خواهند پرداخت، جبران خدمت می‌شوید. اما با گذشت زمان، این طرح‌ها ناپایدار شده و مجریان آن با پول افراد فرار می‌کنند.

یکی دیگر از سیگنال‌های هشداردهنده برای تشخیص کلاهبرداری، عدم وجود اطلاعات کافی درباره شرکت است. اگر با جستجو در گوگل و انجمن‌های کاربری به اطلاعات کافی یا مستحکم درباره شرکت مد نظر دست پیدا نکردید، بهتر است از سرمایه گذاری در آن پا پس بکشید. در این حالت شرکت ممکن است کلاهبرداری نباشد، اما یکی از نشانه‌های تازه‌کار و ناشناس بودن یا حتی بدتر، دروغین بودن آن است.

جمع‌بندی

استخراج ابری یک روش قابل اجرا برای کسب درآمد منفعل از رمز ارزهاست. با این وجود، همانطور که در این راهنما گفته شد، کلود ماینینگ معایب خود را نیز به همراه دارد. بنابراین پیش از اقدام به سرمایه‌گذاری برای اجاره تجهیزات، تحقیقات کافی و کاملی را انجام دهید.

ارسال دیدگاه