0

استخراج بیتکوین و هر آنچه باید درباره ماینینگ بیتکوین بدانید

چگونه شروع به استخراج بیت کوین کنیم؟ ماینینگ بیت کوین چیست و چقدر هزینه و درآمد دارد؟ اکنون به همه چیز درباره ماین کردن Bitcoin اشاره خواهیم کرد.

 

تنها راه به دست آوردن ارزشمندترین رمز ارز دنیا، خرید بیت کوین نیست. می‌توان به وسیله استخراج، آن را کسب کرد. البته ماینینگ Bitcoin بدون هزینه نیست، اما در صورت داشتن برنامه‌ای درست و بهینه، سود خوبی کسب خواهید کرد. در این مطلب قصد داریم شما را با ۰ تا ۱۰۰ استخراج بیت کوین و هر آن چه باید درباره با این فرآیند بدانید، آشنا کنیم.

این مطلب به قسمت‌های مختلفی تقسیم شده است. در ادامه به این موضوعات اشاره می‌کنیم:

  • استخراج بیت کوین چیست؟
  • انتخاب سخت افزار برای ماینینگ بیت کوین
  • دستگاه‌های مخصوص استخراج بیت کوین
  • سودآوری بیت کوین ماینینگ
  • نرم افزار استخراج بیت کوین
  • ماینینگ پول یا استخر استخراج بیت کوین چیست؟
  • کلاد ماینینگ را فراموش نکنید!

استخراج بیت کوین چیست؟

ماینینگ، فرآیند اضافه کردن سوابق تراکنش‌ها به دفتر کل بیت کوین است. دفتر کل در اینجا بلاک چین نام داشته و نوع خاصی از پایگاه داده محسوب می‌شود. به لطف وجود آن، معاملات (واقعی و درست) تایید شده و همه کاربران شبکه می‌توانند به دفتر کل دسترسی پیدا کنند. BlockChain کمک می‌کند تراکنش‌های درست را از تلاش‌ها برای خرج کردن مجدد کوین‌های از قبل خرج شده، تشخیص دهیم.

ماینرها، که وظیفه آن‌ها ماینینگ بیت کوین است، به وسیله تایید کردن تمامی تراکنش‌ها و اطمینان از مشروع بودن آن‌ها، به جامعه این رمز ارز خدمت می‌کنند. به عبارتی استخراج‌کنندگان، پایه‌های شبکه بوده و بلاک چین بیت کوین را پایدار و مستحکم نگه می‌دارند. همانطور که از نام فناوری BlockChain پیداست، مجموعه‌ای (زنجیره‌ای) از بلاک‌ها به شمار می‌رود. هر زمان که بلاک جدیدی ایجاد و اصطلاحا مهر و موم می‌شود، ماینر انجام‌دهنده، یک پاداش دریافت خواهد کرد. این جایزه به ازای تکمیل هر بلاک تا قبل از هاوینگ سال ۲۰۲۰ برابر ۱۲٫۵ بیت کوین بود، اما اکنون به ۶٫۲۵ واحد از این کوین کاهش یافته است.

نرخ استخراج بیت کوین مشابه نرخ خارج کردن مواد ارزشمندی نظیر طلا از زمین است. به همین دلیل فرآیند ایجاد سکه‌های BTC جدید را ماینینگ یا همان استخراج خطاب می‌کنند.

انتخاب سخت افزار برای ماینینگ بیت کوین

با در نظر گرفتن پیچیدگی‌های فرآیند ماین کردن، انتخاب و خرید بهترین سخت افزار امری کاملا ضروری است. معیارهای مختلفی را باید به این منظور در نظر داشت. در ادامه به این فاکتورها اشاره خواهیم کرد.

هش ریت

در زمان خرید قطعات به منظور ایجاد دستگاه ماینر، یکی از معیارهای مهم، هش ریت است. نرخ هش (Hash Rate)، تعداد محاسباتی است که سخت افزار شما می‌تواند در هر ثانیه انجام بدهد. این پارامتر بسیار مهمی است؛ هشت ریت بالا، شانس شما برای حل کردن مسائل ریاضی مربوط به الگوریتم شبکه بیت کوین، تکمیل یک بلاک و دریافت جایزه مربوط به آن را افزایش خواهد داد.

ماینرها در استخراج بیت کوین به دنبال یک خروجی مشخص از تابع هش هستند. حین صحبت درباره توابع هش، ورودی یکسان همیشه همان خروجی را خواهد داشت، اما به خاطر نحوه طراحی، آن‌ها غیر قابل پیش‌بینی‌اند. در نتیجه بهترین روش به منظور یافتن یک خروجی خاص، آزمایش تعداد زیاد ورودی تصادفی است. به عبارتی باید از روش آزمون و خطا استفاده کنیم. از طرفی دیگر، ماینینگ بیت کوین فرآیندی رقابتی است، به همین دلیل برای کسب جایزه، ماینر باید خیلی سریع اعداد تصادفی را از داخل تابع هش عبور داده و زود به جواب برسد.

نرخ‌های هش بر اساس مگاهش بر ثانیه (MH/sec)، گیگاهش بر ثانیه (GH/sec) و تراهش بر ثانیه (TH/sec) بیان می‌شوند. هش ریت دستگاهی که به طور مخصوص برای استخراج بیت کوین طراحی شده، از ۳۳۶ تا ۱۴ میلیون مگاهش متفاوت است.

بد نیست بدانید کامپیوتر مخصوص ماین کردن را ریگ ماینینگ خطاب می‌کنیم. در یکی از مطالب پیشین به طور مفصل درباره Mining Rig و چگونه ساخت یا خرید آن صحبت کردیم.

مصرف انرژی

ساخت ریگ ماینینگ یک نوع سرمایه‌گذاری است، به همین دلیل باید سایر هزینه‌های مرتبط با فرآیند استخراج را نیز مد نظر داشت. هر چه کامپیوتر قدرتمندتری برای ماینینگ ایجاد کرده باشید، برق بیشتری مصرف خواهید کرد. ماینرها از چند کارت گرافیک قدرتمند به همراه تعداد زیادی فن و پاور تشکیل شده و به همین دلیل انرژی الکتریکی را می‌بلعند!

قبل از خرید سخت افزار، میزان برق مصرف شده توسط دستگاه نهایی را به وات محاسبه و هزینه قبض را ارزیابی کنید. در صورت عدم توجه به این نکته، ممکن است در نهایت تمام کوین‌های کسب شده طی ماینینگ بیت کوین را صرف پرداخت قبض برق کنید!

می‌توانید از اعداد مربوط به نرخ هش و مصرف برق برای محاسبه تعداد هش‌های دریافت شده به ازای هر وات مصرف برق توسط ریگ، استفاده کنید. به این منظور کافی است هش ریت را تقسیم بر وات کنید. به عنوان مثال اگر هش ریت دستگاه استخراج بیت کوین شما برابر ۴,۵۰۰ مگاهش بر ثانیه و برق مصرفی آن ۳۲ وات است، به ازای هر وات، ۱۴۰٫۶۲۵ مگاهش دریافت خواهید کرد. برای محاسبه هزینه قبض بر اساس این عدد، باید تعرفه انرژی الکتریکی در محل زندگی خود را در نظر بگیرید. قیمت هر کیلووات ساعت برق در کشورمان ۸۰ تومان است. این رقم در مقایسه با سایر کشورها، بسیار پایین‌تر محسوب می‌شود، به همین دلیل سرمایه‌گذاران زیادی از سایر کشورها اقدام به ساخت مزرعه‌های ماینینگ عظیم در ایران کرده‌اند.

در برخی شرایط، افراد از همان سیستم کامپیوتری دسکتاپ یا لپ تاپ خانگی خود برای ماینینگ Bitcoin استفاده می‌کنند. در نظر داشته باشید در این شرایط، مصرف برق سیستم در مقایسه با قبل افزایش چشم‌گیری خواهد داشت، در نتیجه این تصمیم برای صرفه‌جویی در مصرف برق، مناسب نیست.

دستگاه‌های مخصوص استخراج بیت کوین

در اولین روزهای ظهور نخستین رمز ارز دنیا، به خاطر انقلابی و آزادی‌بخش به نظر رسیدن این ایده (آزادی‌بخش به منظور رهایی از سیستم بانکی متکی به دولت)، بسیاری از مردم به آن علاقه‌مند شدند. در حقیقت، یک شبکه خودگردان غیر متمرکز که در آن کاربران عادی مسئولیت اطمینان از صحت معاملات را بر عهده دارند، در دنیایی تحت سلطه بانک‌ها و همچنین مسئولات مالیاتی و شرکت‌های بزرگ کنترل‌کننده نحوه خرج شدن پول افراد، تنفسی تازه است!

در ابتدا، قیمت هر واحد بیت کوین در مقایسه با وضعیت کنونی آن غیر قابل مقایسه بود! به همین دلیل علت بسیاری از ماینرها برای ورود به دنیای Bitcoin، بیشتر از کسب سود، ایده و هدف اصلی (آزادی‌بخشی) پشت این رمز ارز بود. به خاطر پایین بودن رقابت، کاربران حتی با استفاده از کامپیوترهای دسکتاپ و لپ تاپ عادی خانگی نیز می‌توانستند توالی‌های هش ایجاد و تراکنش‌ها را تایید کنند.

بعد از یک دوره زمانی، ماینرها متوجه شدند کارت‌های گرافیک رده بالا و پرچمدار، پتانسیل بالایی برای افزایش توان استخراج بیت کوین دارند. آ‌ن‌ها به ازای هر واحد از کار، برق بسیار کمتری مصرف می‌کردند. در عین حال نتیجه، بین ۵۰ الی ۱۰۰ برابر از قبل بهتر بود. این تلاش‌ها، به تولد دستگاه‌های اختصاصی برای ماینینگ بیت کوین منجر شد. آن‌ها توانایی استخراج را پنج برابر کرده و زمینه را برای ساخت نخستین مزارع ماینینگ با سودی عملیاتی فراهم کردند. نتیجه، ظهور صنعت استخراج رمز ارزها به ویژه Bitcoin بود.

این روزها، استخراج Bitcoin تبدیل به بیزینسی کاملا سودمند و به عقیده برخی، «لاکچری» شده است! اکنون افراد زیادی هستند که از طریق مزارع عظیم استخراج، قبض‌های خود را پرداخت می‌کنند. این مزارع به وسیله سر هم کردن سخت افزارهای ماینینگ متعدد علاوه بر کارت‌های گرافیک و دستگاه‌های خنک‌کننده ایجاد شده‌اند. به طور واضح، مصرف برق در اینجا شدیدا بالا است، به همین دلیل مهمترین فاکتور تعیین میزان سود (و حتی سودآور یا زیان‌ده بودن فعالیت)، دسترسی به انرژی الکتریکی ارزان قیمت محسوب می‌شود. بد نیست بدانید هزینه پایین استفاده از برق، دلیل سودآوری بالای مزارع استخراج بیت کوین در کشور چین است.

در نظر داشته باشید اکنون رقابت شما با شرکت‌های بزرگ دارای منابع تقریبا نامحدود است! آن‌ها سرمایه عظیمی برای توسعه مزارع مخصوصا ماین کردن رمز ارز صرف کرده و هش ریت بی‌نظیری در اختیار دارند.

در قسمت دیگری از رقابت، افرادی قرار دارند که با اتحاد، یک استخر ماینینگ تشکیل داده و در پی افزایش فرصت خود در برابر مزارع عظیم هستند. از آن جایی که هش پاور بالای در اختیار مزارع ماینینگ بیت کوین، فرصی برای استخراج‌کنندگان عادی باقی نمی‌گذارد، کاربران عادی قدرت هش خود را تجمیع و در قالب یک مجموعه واحد فعالیت می‌کنند. بعد از تکمیل بلاک و دریافت جایزه مربوط به آن، پاداش بین اعضای استخر تقسیم خواهد شد. در بخشی دیگر از همین مطلب بیشتر درباره استخرهای ماینینگ صحبت خواهیم کرد.

پردازنده (CPU)

ضعیف‌ترین دسته‌بندی از سخت افزارهای مخصوص ماین کردن، کامپیوترهای خانگی محسوب می‌شوند. سی‌پی‌یو یا پردازنده اصلی در اینجا مسئول پردازش تمامی فرآیند‌ها و همچنین کنترل ورودی‌ها و خروجی‌ها است. در اولین روزهای تولد بیت کوین، از این قطعه برای استخراج استفاده می‌شد. این روش، هزینه بسیار پایینی داشت؛ برای ماین کردن BTC کافی بود یک کامپیوتر خانگی با پردازشگر اصلی قدرتمند تهیه کنید.

تلاش ماینرها برای افزایش امنیت شبکه و کسب تعداد بیشتری Bitcoin سبب شد راهکارهای جدیدی اختراع کنند. امروز استخراج با CPU کاملا منسوخ شده و کارایی ندارد. اگر لپ تاپ عادی خود، فاقد پردازشگر گرافیکی قدرتمند، را به شبکه بیت کوین متصل کنید، ممکن است طی ده سال تلاش مستمر، حتی بخشی از یک واحد BTC را نیز به دست نیاورید!

پردازشگر گرافیکی (GPU)

جی‌پی‌یو یک واحد پردازشی جداگانه است. به خاطر سنگین بودن محتواهای گرافیکی و تصویری، می‌بایست فرآیند پردازششان را روی دوش قطعه‌ای جداگانه قرار داد، در غیر این صورت فعالیت روتین و اصلی سی‌پی‌یو مختل خواهد شد. GPU در واقع یکی از ویژگی‌های کارت گرافیک به شمار می‌رود. توان پردازشی یک GPU در مقایسه با CPU بسیار بیشتر است، به همین دلیل ابزاری مناسب برای حل سریع‌تر مسائل ریاضی مربوط به الگوریتم استخراج بیت کوین به شمار می‌رود.

با وجود قیمت به مراتب بالاتر، پردازشگر گرافیکی در مقایسه با پردازنده اصلی قدرت بیشتری در اختیار ماینرها قرار می‌دهد. به عنوان نمونه، یک سی‌پی‌یو به طور معمول کمتر از ۱۰ مگاهش بر ثانیه به استخراج‌کننده ارائه می‌کند. این در حالی است که هش ریت یکی از معروف‌ترین GPUها نزد ماینرها یعنی ATI 5970، به ۸۰۰ مگاهش افزایش پیدا می‌کند!

استفاده گسترده از کارت‌های گرافیک در بیت کوین ماینینگ سبب ظهور اولین ریگ‌های ماینینگ شد. اکنون منظور از یک ریگ استخراج، کامپیوتری اسمبل شده با هدف پردازش محاسبات بسیار پیچیده و سنگین مربوط به این عملیات است. ممکن است ریگ را تنها به ماینینگ اختصاص داده یا برای سایر اعمال، حتی کاربردهای روزمره، نیز از آن بهره ببرید. به خاطر تعدد کارت‌های گرافیک کار گذاشته شده داخل ماینرهای مخصوص استخراج، آن‌ها کامپیوترهای گیمینگ ایده‌آلی نیز به شمار می‌روند!

افزایش بیشتر رقابت سبب شد GPU ماینینگ نیز امروزه منسوخ به شمار برود. معرفی دستگاه‌هایی اختصاصی برای استخراج بیت کوین باعث شد توان پردازشگرهای گرافیکی به منظور رقابت کافی نباشد. اکنون حتی اگر به برق مجانی دسترسی داشته باشید، با ریگ‌های GPU عادی، حتی قادر به کسب هزینه مربوط به خرید سخت افزارها نیز نخواهید بود!

مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر (FPGA)

مرحله بعدی، معرفی FPGA بود. این یک مدار مجتمع طراحی شده برای پیکربندی بعد از ساخت است. به این ترتیب یک سازنده سخت افزار استخراج می‌تواند تراشه را خریداری و آن را برای ماینینگ بیت کوین قبل از قرار دادن داخل محصولش سفارشی‌سازی کند.

عرضه نخستین سری دستگاه‌های FPGA به تعداد محدود، موفقیتی تمام عیار بود و صنعت استخراج Bitcoin را زیر و رو کرد. این نخستین وسیله‌ طراحی شده به طور اختصاصی به منظور ماین کردن رمز ارزها بود و کاربرد دیگری نداشت. این تمرکز، بهره‌وری را به شدت افزایش داد. آسودگی در استفاده و بازدهی انرژی بسیار بهتر، کاربران به سمت خرید این نوع ماینرها سوق داد.

یک کارت گرافیک با هش ریت ۶۰۰ مگاهش بر ثانیه، ۴۰۰ وات برق مصرف می‌کند. این میزان برای یک FPGA استاندارد با ۸۲۶ مگاهش بر ثانیه توان، به ۸۰ وات کاهش پیدا خواهد کرد! به لطف دستیابی به این مصرف انرژی بهینه، زمینه ساخت نخستین مزرعه‌های استخراج فراهم شد.

اسیک (ASIC)

یک اسیک، میکروچیپی طراحی و ساخته شده تنها برای استخراج بیت کوین با سرعتی شدیدا بالا است. یک اسیک تا ۱۰۰ برابر هش ریت بیشتری ارائه کرده و در عین حال، در مقایسه با تکنولوژی‌های قبلی، مصرف برق کمتری دارد! برخی متخصصان عقیده دارند اسیک، انتهای مسیر پیشرفت سخت افزارهای مخصوص بیت کوین ماینینگ است و حداقل در آینده‌ای نزدیک، فناوری بهتری ارائه نخواهد شد.

از آن جایی که این تراشه‌ها تنها برای یک هدف طراحی و ساخته شده‌اند، قیمت بالاتری داشته و ساختشان به زمان بیشتری نیاز دارد. البته نتیجه، سرعتی غیر قابل مقایسه با دستگاه‌های مبتنی بر فناوری‌های قبلی است. به عنوان یکی از بهترین اسیک‌ها در بازار می‌توان به انت ماینر اس ۹ (AntMiner S9) اشاره کرد. سازنده، مدعی هش ریت باورنکردنی ۱۴ میلیون مگاهش بر ثانیه برای این مدل است! قیمت محصول در ابتدا ۱۲۶۵ دلار بود‌، اما اکنون به ۳۵۰ دلار کاهش پیدا کرده است. البته اسیک‌های ارزانتری حتی به قیمت ۵۰ دلار پیدا خواهید کرد، هر چند در مقایسه با انت ماینر S9 توان به مراتب پایین‌تری دارند.

سودآوری بیت کوین ماینینگ

با در نظر گرفتن تعدد گزینه‌های در دسترس، انتخاب بهترین سخت افزار برای افراد تازه وارد کار دشواری است. اکنون نه تنها هزینه خرید دستگاه‌های ماینر بسیار بالا است، بلکه باید مبالغ هنگفت مربوط به قبض برق را نیز در نظر داشت. بهتر است قبل از خرید قطعات و شروع به ساخت ماینینگ ریگ Bitcoin خود، سودآوری استخراج بیت کوین را برای خود محاسبه کنید.

چند ماشین حساب مخصوص به این منظور توسعه پیدا کرده‌اند. به عنوان نمونه می‌توان به ابزار Calculator وب سایت tradeblock.com متعلق به Genesis Block اشاره کرد. در اینجا پارامترهای مشخصی نظیر هزینه خرید قطعات، هش ریت و مصرف برق را علاوه بر قیمت کنونی هر واحد BTC وارد خواهید کرد. ماشین حساب زمان انتظار برای سوددهی سرمایه‌گذاری‌تان در ماینینگ بیت کوین را ارزیابی و اعلام می‌کند.

افراد زیادی بدون در نظر گرفتن این موارد اقدام به طراحی و ساخت یا خرید ریگ استخراج کرده و بدون توجه به فاکتور مهم هزینه برق، استخراج Bitcoin را آغاز کرده‌اند. در نهایت، سرمایه‌گذاری آن‌ها به ضرر منتهی شده است!

آیا بیت کوین ماینینگ در عمل فعالیت سودآوری است؟

استخراج، از فعالیتی مشتاقانه به منظور تایید تراکنش‌های شبکه با استفاده از CPU کامپیوترهای خانگی، تبدیل به یک صنعت تمام عیار شده است. می‌توان ماینینگ Bitcoin را به زمان یافتن اولین معادن طلا تشبیه کرد. در اولین روزها، به راحتی قادر به استخراج مقادیر زیادی از این ماده باارزش بودیم، هر چند در مقایسه با الان قیمت زیادی نداشت. اکنون برای یافتن هر دو، طلا و بیت کوین، باید به قلب معادن بزنیم!

از طرفی نرخ تبدیل رو به رشد BTC روز به روز جذابیتش را برای شرکت‌های بزرگ و عموم مردم بیشتر می‌کند، به همین دلیل به طور مستمر شاهد افزوده شدن ماینرهای جدید به شبکه هستیم. با ورود اعضای جدید، رقابت دشوارتر خواهد شد.

به صورت تئوری، استخراج Bitcoin برای هر فردی امکان‌پذیر است، اما تنها افراد دارای دستگاه‌های مخصوص قادر به کسب سود از این فعالیت خواهند بود. بد نیست بدانید بیشتر ماینرهای فعال به صورت مستقل و استخرهای کوچک، حتی از کوین‌های کسب شده نیز مبلغ بیشتری برای برق پرداخت می‌کنند! به همین دلیل اگرچه هزینه زیادی برای خرید یا ساخت ماینینگ ریگ کرده‌اند، اما قادر به پرداخت قبض برق نیز نیستند! در نتیجه، در صورت نداشتن مزارع استخراج بزرگ و عدم دسترسی به برق ارزان، اکنون سودآوری غیر ممکن است.

علاوه بر آن، ماینرهای عادی بیشتر در معرض بروز مشکلات جزئی نظیر از کار افتادن سخت افزار، قطعی برق، قطع اتصال از اینترنت و سقوط قیمت‌ها قرار دارند. به همین دلیل آن‌ها بیشتر از کسب سود، اغلب در پی بازیابی سرمایه سپرده شده برای خرید سخت افزار و تامین هزینه برق هستند. با در نظر گرفتن شرایط کنونی، کسب سود به وسیله استخراج بیت کوین برای ماینرهای خانگی بعید است.

البته، احتمال بهبود اوضاع در آینده وجود دارد. نرم افزارهای اسیک ماینینگ به طور پیوسته در حال بهبود بوده و راهکارهای سریع‌تر با مصرف انرژی بهینه‌تر به زودی وارد میدان می‌شوند. ترکیب این بهبود‌ها، نه تنها بیت کوین ماینینگ را مجددا برای کاربران خانگی سودآور خواهد کرد، بلکه به بهود ویژگی عدم تمرکز شبکه به لطف افزایش تعداد نودها نیز کمک می‌کند.

نرم افزار استخراج بیت کوین

بسته به ماینر خریداری یا ساخته شده، به نرم افزاری به منظور ماینینگ Bitcoin برای نصب روی دستگاه نیاز دارید. در صورت استفاده از ریگ‌های ساخته شده با GPU یا دستگاه‌های FPGA، به کامپیوتری میزبان برای اجرای کلاینت Bitcoin استاندارد و نرم افزار استخراج بیت کوین احتیاج دارید. دلیل نیاز به کلاینت Bitcoin، جابه‌جا کردن اطلاعات بین ماینر و شبکه این رمز ارز است. نرم افزار ماینینگ، نحوه انجام پردازش‌ها را برای سخت افزار مشخص می‌کند.

در برخی اسیک ماینرهای مدرن، به صورت پیش‌فرض همه پیکربندی‌ها از قبل انجام شده‌اند. به عنوان نمونه دستگاه از همان ابتدا دارای یک آدرس بیت کوین است. به همین دلیل، در بیشتر مواقع، تنها کافی است ماینر را خریداری و به برق متصل کنید. در استخراج‌کنندگان ASIC قدیمی‌تر باید ابتدا نرم افزار مخصوص ماینینگ بیت کوین را نصب کنید.

در ادامه به برخی از بهترین نرم افزارهای استخراج Bitcoin اشاره خواهیم کرد. با کلیک روی نام هر برنامه به صفحه دریافت اطلاعات بیشتر و دانلود منتقل می‌شوید.

  • Bitcoin Miner –> دارای رابط کاربری ساده، مناسب برای صرفه‌جویی در انرژی، پشتیبانی از استخر ماینینگ، ارائه گزارش سود (ویندوز و مک)
  • CGMiner –> کنترل سرعت فن، قابلیت کنترل از راه دور، تشخیص بلاک‌های جدید با یک دیتابیس کوچک، پشتیبانی از چند جی‌پی‌یو، پشتیبانی از سی‌پی‌یو ماینینگ (ویندوز، مک، لینوکس)
  • BFGMiner –> شبیه CGMiner، اما طراحی شده به طور اختصاصی برای اسیک‌ ماینرها (ویندوز، مک، لینوکس)
  • EasyMiner –> پشتیبانی از پروتکل‌های مختلف استخراج بیت کوین و امکان استفاده برای ماینینگ تک یا در قالب استخر، نمایش گراف‌های عملکرد (مک و لینوکس)
  • RPC Miner –> یکپارچگی با APIها و سیستم‌های مک (مک)

 

ماینینگ پول یا استخر استخراج بیت کوین چیست؟

این روزها، هر تازه وارد در صنعت استخراج رمز ارزها، مخصوصا نامبر وان آن‌ها Bitcoin، باید با شرکت‌های بزرگ فعال در این زمینه و مزرعه‌های ماینینگ آن‌ها رقابت کند. به همین دلیل در ابتدای شروع به کار، باید بیشتر درباره فعالیت به صورت تک یا عضویت در یک استخر ماینینگ فکر کنید.

ماینینگ پول، روشی برای تجمیع قدرت پردازشی تعدادی کاربر به منظور ایجاد بلاک‌های جدید است. به خاطر بالاتر بودن هش ریت مجموعه‌ای از ماینرها در مقایسه با یک استخراج‌کننده تک، شانس بسیار بیشتری به منظور حل کردن یک بلاک و دریافت جایزه مربوط به آن خواهد داشت، هر چند پاداش در نهایت بر اساس سهم و قدرت پردازشی ارائه شده توسط هر ماینر، بین اعضا تقسیم می‌شود. به لطف عضویت در یک استخر استخراج بیت کوین به درآمدی مستمر دست پیدا خواهید کرد، هر چند هر پرداخت، در مقایسه با جایزه حل یک بلاک کامل، پایین‌تر است.

عضویت در یک استخر ماینینگ به سادگی ثبت نام در هر سرویس وب دیگر است. کافی است در وب سایت استخر استخراج یک حساب کاربری ایجاد کرده و یک کارگر (Worker) بسازید. در برخی پول‌ها می‌توان چند کارگر ساخت و هر یک را به ماینری متفاوت اختصاص داد. یکی از نکات بسیار مهمی که در زمان انتخاب استخر ماینینگ بیت کوین باید مد نظر داشته باشید، مقدار کسر از پرداخت‌ها به شما است. این مقدار از ۱ تا ۱۰ درصد متفاوت است، هر چند استخرهایی بدون دریافت کارمزد نیز فعالیت می‌کنند.

کلاد ماینینگ را فراموش نکنید!

اگر بدون تمایل برای خرید و مدیر ریگ بیت کوین ماینینگ به سرمایه‌گذاری در این صنعت علاقه‌مند هستید، کلاد ماینینگ بهترین گزینه برای شما است. در اینجا، به وسیله عقد قرارداد با یک شرکت، از توان پردازشی دیتاسنترهای آن به منظور استخراج Bitcoin استفاده خواهید کرد. میزان هش پاور قرار گرفته در اختیار کاربر، به هزینه پرداختی و نوع قرارداد بستگی دارد. به دلایل مختلف، این روش ماینینگ آسان‌تر است؛ نیاز به سر و کله زدن با سخت افزارها و نرم افزارهای مخصوص به لطف استخراج ابری از بین رفته و نگرانی از بابت قبض برق، پهنای باند و دیگر مشکلات نخواهید داشت. کافی است پول پرداخت کرده و اشتراک یک سرویس‌دهنده را تهیه کنید.

با توجه به عدم قرارگیری پردازش‌های مربوط به ماین کردن روی دوش کامپیوتر شما، حتی با یک لپ تاپ ساده نیز می‌توان از خدمات یک شرکت کلاد ماینینگ بهره برد. با این حال، قبل از خرید، باید ریسک‌های این روش را مد نظر داشت؛ شرکت‌های کلاهبرداری زیادی در این رابطه مشغول فعالیت هستند.

از طرفی شما کنترلی بر سخت افزار نداشته و مدیریت در اختیار اپراتور است. ممکن است در هر لحظه آن‌ها، بدون اطلاع شما و در پشت پرده، اقدام به کاهش هش پاور در اختیارتان کنند. به این ترتیب به ازای پرداخت هزینه‌ای مشخص، قدرت پردازشی کمتری در مقایسه با آن چه وعده داده شده است دریافت خواهید کرد.

ارسال دیدگاه