0

ایردراپ ارز دیجیتال چیست ؟

ایردراپ روش تبلیغ پروژه‌های جدید است. اما Airdrop ارز دیجیتال چیست و چگونه می‌توانیم با ثبت نام ایردراپ های جدید و معتبر رایگان را بگیریم؟

 

بیش از ۹,۰۰۰ ارز دیجیتال در وب‌ سایت CoinMarketCap لیست شده است و این یعنی پروژه‌های رمز ارزی جدیدی که به دنبال جذب سرمایه‌گذاران هستند، باید روش‌های خلاقانه‌ای را برای موفقیت میان این ۹,۰۰۰ کوین و توکن موجود در بازار به‌کار گیرند. با اینکه تبلیغ پروژه‌های کریپتوکارنسی توسط توسعه‌دهندگانشان در رسانه‌های اجتماعی، شبکه‌های خبری و وبلاگ‌های مربوط به این حوزه بسیار حیاتی و ضروری است، اما روش‌های دیگری هم مانند Airdrop برای این کار وجود دارد. در این مطلب، درباره اینکه ایردراپ ارز دیجیتال چیست و چگونه می‌توانیم ایردراپ‌های جدید و معتبر رایگان را بگیریم، صحبت خواهیم کرد.

ایردراپ که اولین بار به‌عنوان گونه‌ای نامرسوم از بازاریابی گوریلی یا پارتیزانی (Guerrilla marketing) مطرح شد، از سال ۲۰۱۷ تا کنون در فضای رمز ارزی محبوبیت فراوان یافته است و پروژه‌های بی‌شماری از این استراتژی برای تسریع پذیرش، تشویق جامعه به تبلیغ پروژه یا به‌عنوان راهی برای پاداش‌دهی به کاربران وفادار استفاده می‌کنند.

ایردراپ چیست؟

ایردراپ ارز دیجیتال یک تاکتیک بازاریابی است که از توزیع رایگان توکن‌های رمز ارزی جدید برای افزایش آگاهی و ساخت سریع جامعه و همچنین کمک به ارزش‌گذاری اولیه توکن به‌خاطر احتمال آغاز ترید و معامله این ارزهای ایردراپ‌شده، استفاده می‌کند. بنابراین، ایردراپ‌ها معمولا در استارتاپ‌هایی که به دنبال راه‌اندازی پروژه‌های کریپتویی خود هستند، استفاده می‌شوند. اخبار ایردراپ‌های جدید پیش‌رو نیز غالبا در وبسایت پروژه رمز ارزی مربوطه یا صفحه Medium یا دیگر وب‌سایت‌های مربوط به پیگیری ایرداپ‌های جدید منتشر می‌شود.

ایردراپ یعنی بخش کوچکی از رمز ارزهای تازه تولیدشده، به اعضای هدف یک پلتفرم بلاک چینی خاص توزیع شود. مثلا، استارتاپ‌های کریپتویی ممکن است کوین‌هایی را به کیف پول هولدرهای شبکه نئو (NEO)، اتریوم یا بیت کوین ایردراپ کنند.

در برخی موارد، دریافت‌کنندگان برای واجدالشرایط بودن دریافت ایردراپ، باید مثلا یک توکن خاص یا یک مقدار حداقلی از آن را در والت‌شان داشته باشند. مثلا، هولدرهای ترون (TRX) تا فوریه سال ۲۰۲۵ به‌طور پیوسته ایردراپ‌های توکن بیت تورنت (BTT) را دریافت خواهند کرد.

در موارد دیگر، کاربران باید وظایف کوچکی مانند پست کردن درباره پروژه مربوطه در رسانه‌های اجتماعی را انجام دهند. دقت داشته باشید که ایردراپ‌های رمز ارزی از عرضه اولیه سکه (ICO) متفاوت‌اند. از ICO برای جذب سرمایه از افراد استفاده می‌شود که در ایالات متحده به‌عنوان عرضه اوراق بهادار طبقه‌بندی شده است. اما ایردراپ‌ها افزایش آگاهی را هدف قرار داده‌اند. اغلب اوقات، یک ایردراپ ارز دیجیتال می‌تواند با عرضه اولیه سکه یا دیگر مدل‌های جمع‌آوری سرمایه همراه باشد.

وب سایت کوین مارکت کپ سرویس اختصاصی CoinMarketCap Airdrop خود را در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی کرد.

انوع ایردراپ‌ها

ایردراپ‌ها انواع مختلفی دارند. این اصطلاح غالبا به توکن‌های رایگانی که در ازای ثبت‌نام از طریق آدرس ایمیل به والت یک کاربر واریز می‌شوند، اتلاق می‌شود. اما این نوع تنها مدل ایردراپ رمز ارزی نیست.

ایردراپ استاندارد (Standard Airdrop)

این نوع همان مدلی است که توکن‌های رایگان را در ازای ثبت نام در یک خبرنامه یا چیزی مشابه، به کاربران اهدا می‌کند.

بانتی ایردراپ (Bounty Airdrop)

در بانتی ایردراپ با انجام یک کار ساده، توکن‌های رایگان ارز دیجیتال دریافت می‌کنید. اغلب اوقات این کارها شامل ری‌توییت کردن یک توییت درباره پروژه مربوطه، انتشار یک پست در صفحه اینستاگرام و تگ کردن چند تا از دوستان، یا عضویت در یک گروه تلگرامی است.

ایردراپ‌های اختصاصی ارز دیجیتال

ایردراپ‌های از این دست منحصرا برای افرادی طراحی شده‌اند که سابقه خوبی در یک پروژه، وبسایت یا جامعه آن داشته باشند. مثلا، یونی سواپ در سال ۲۰۲۰ به کاربران وفادار خود ۴۰۰ واحد توکن UNI اهدا کرد.

ایردراپ هارد فورک (Hard Fork Airdrop)

این نوع کمی متفاوت است. در زمان هارد فورک شدن یک کوین از بلاک چین اصلی خود، یک کوین جدید ساخته و به افراد دارای کوین اصلی مقدار برابری از آن داده می‌شود. شناخته‌شده‌ترین مثال این نوع، بیت کوین کش (BCH) است که در سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد: کاربرانی که BTC داشتند، برابر با مقدار دارایی خود رمز ارز BCH دریافت کردند.

هولدر ایردراپ (Holder Airdrop)

این ایردراپ‌ها مشابه هارد فورک‌ها بوده و در آن کاربرانی که دارای مقدار مشخصی از یک توکن هستند، رمز ارزهای جدید را دریافت می‌کنند. مثلا EOS و اتریوم، گاهی اوقات در هنگام ساخت یک پروژه جدید روی بلاک چین خود، توکن‌های رایگان اهدا می‌کنند. این توکن‌ها هارد فورک کوین اصلی نیستند، بلکه یک پروژه کاملا جدید شاخته‌شده روی پروتکل اتریوم یا EOS هستند.

تمام این مدل ایردراپ‌ها یک چیز مشترک دارند و آن هم توزیع ارزهای دیجیتال جدید است.

ایردراپ‌های موفق تاریخ ارز دیجیتال

اکثر علاقه‌مندان به حوزه کریپتو، خصوصا آن‌هایی که اصلا ارز دیجیتال نداشته یا دارای رمز ارز کم هستند، صرفا به‌خاطر دریافت پول رایگان عاشق ایردراپ‌ها هستند. در برخی موارد، این پول‌های رایگان در طول زمان افزایش ارزش یافته یا با رشد سریع، سودآوری هنگفتی به ارمغان می‌آورند.

در درجه اول، ایردراپ‌ها بیشتر به نفع خود شرکت صادرکننده هستند، اما دریافت‌کنندگان این کوین‌های رایگان نیز از این امر بهره می‌برند. در واقع ایردراپ ارز دیجیتال یک راه‌حل دو سر برد است. در زیر، ۳ مورد از ایردراپ‌های موفق تاریخ کریپتو را بررسی می‌کنیم.

ایردراپ یونی سواپ (UNI)

در سال ۲۰۲۰، محبوب‌ترین صرافی غیر متمرکز دنیا یعنی یونی سواپ (UniSwap)، توکن محلی خود به نام UNI را به والت تمام کسانی که پیش از تاریخ ۱ سپتامبر ۲۰۲۰ حداقل یک تراکنش در این پلتفرم انجام داده بودند، ایردراپ کرد. در آن زمان، هر حساب واجدالشرایط، ۴۰۰ واحد UNI دریافت کرد. طی این رویداد، اکثر دریافت‌کنندگان سریعا رمز ارزهای خود را فروختند و این توکن با قیمت ۲ تا ۴ دلار دست به دست شد.

اما کسانی که این توکن‌ها را نگهداری کردند، مزد صبرشان را با صعود ارزش UNI از ۲ دلار به قیمت فعلی ۲۴ دلار در ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ گرفتند. بنابراین اگر این افراد تا به امروز ۴۰۰ واحد توکن یونی خود را نگهداری کرده باشند، ۹,۶۰۰ دلار در کیف پولشان خواهند داشت.

ایردراپ آنتولوژی (ONT)

در سال ۲۰۱۸، آنتولوژی توکن محلی خود به نام ONT را به سرمایه‌گذاران NEO و همچنین ۱,۰۰۰ واحد هم به ثبت‌نام‌کنندگان خبرنامه خود ایردراپ کرد. این رویداد قصد داشت حمایت کاربران بلاک چین نئو از این پروژه در دوران جمع‌آوری سرمایه خود را جبران کند. کل مقدار توکن‌های ایردراپ‌شده ۱۰ میلیون واحد بود که این مقدار در آن زمان با قیمت ۴٫۲ دلار برای هر توکن، حدود ۴۲ میلیون دلار ارزش داشت.

پس از آن، قیمت رمز ارز ONT در بحبوحه بازار نزولی به نزدیک ۱۱ دلار رسید و ارزش این مقدار ایردراپ‌شده را به ۱۰۰ میلیون دلار رساند. متاسفانه، این اوج قیمت بود و آنتولوژی اکنون با ارزش نزدیک به یک دلار معامله می‌شود.

ایردراپ وان اینچ (۱INCH)

در دسامبر ۲۰۲۰، صرافی غیر متمرکز وان اینچ، ۹۰ میلیون واحد توکن ۱INCH را به بیش از ۵۵,۰۰۰ آدرس ایردراپ کرد. هر آدرس برای واجد شرایط بودن، باید حداقل ۲۰ دلار یا ۴ معامله پیش از تاریخ ایردراپ انجام می‌داد. قیمت رمز ارز ۱INCH در زمان عرضه حدود ۲٫۷ دلار بود و در آوریل ۲۰۲۱ به بالای ۶ دلار رسید. این توکن هم‌اکنون با قیمت ۳٫۱ دلار معامله می‌شود.

البته یک آدرس هم بود که به‌خاطر حمایت‌های خود حدود ۱۰ میلیون توکن (دقیقا ۹,۷۴۹,۶۸۶) طی ایردراپ دریافت کرد. این مقدار اکنون بالای ۳۰ میلیون دلار ارزش دارد.

۵ دلیل ایردراپ توکن ها توسط پروژه‌های ارز دیجیتال

پروژه‌های کریپتویی از طریق ایردراپ‌ها به‌خاطر سودمندی‌شان مقادیر قابل توجهی را به کاربران اهدا می‌کنند. در این بخش، دلایل بنیادین انجام ایردراپ ارز دیجیتال توسط استارتاپ‌ها را بررسی می‌کنیم.

۱٫ آگاهی‌بخشی

گسترش آگاهی دلیل اصلی انجام ایردراپ توسط استارتاپ‌های بلاک چینی است. در روزهای اولیه جمع‌آوری سرمایه جمعی، ICOها صحنه را به دست گرفتند. با این وجود، مشکلات به زودی بروز کردند. سیلی از استارتاپ‌ها طی این دوران طلایی ظهور کرده و غالبا با ارائه وایت پیپرهای دارای سرقت ادبی، بازار را بیش از حد اشباع و سرمایه‌گذاران را سرگردان کرده بودند.

علاوه بر این، کشورهایی مانند چین ICOها را ممنوع اعلام کرده و رگولاتورهایی همچون کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC)، عرضه اولیه‌های سکه برای سرمایه‌گذاران داخل ایالات متحده را هدف قرار دادند. به زودی، پروژه‌های جدید هم به یک روش قانونی و جذاب برای ایجاد هایپ نیاز داشتند.

پاسخ به این مشکل ساده بود. فقط کافی بود کوین‌های رایگان به کاربران اهدا کنند. محبوبیت ایردراپ‌ها به بسیاری از حامیان حوزه رمز ارزها اجازه داد تا وارد فضای تبلیغات و ترویج پروژه‌ها با هدف دریافت ایردراپ و پامپ دارایی‌های خود شوند. تمام فعالان حساب‌های کریپتویی در رسانه‌های اجتماعی روی اینکه دریافت‌کنندگان ایردراپ‌ها از جمله حامیان اصلی یک پروژه هستند، اتفاق نظر دارند.

۲٫ پاداش‌دهی به کاربران

حقیقت تلخ این است که بسیاری از سرمایه‌گذاران اکوسیستم کریپتو فقط به دنبال بالاترین بازگشت سرمایه (ROI) هستند و به پایداری بلند مدت یک پروژه اهمیتی نمی‌دهند. بنابراین، این افراد از یک پروژه به پروژه دیگر پریده و پس از پامپ قیمت، دارایی خود را فروخته و بدون ایجاد هیچ‌گونه ارزش واقعی برای پروتکل مربوطه، از پس سرمایه‌گذاران خرد سودآوری هنگفتی به جیب می‌زنند. در واقع، این نوع رفتار می‌تواند به یک پلتفرم کریپتویی آسیب بزند.

برای مقابله با این مشکل، برخی از استارتاپ‌ها با هدف پاداش‌دهی به کاربران وفاداری که یا از پلتفرم استفاده کرده یا مقدار خاصی از توکن‌های خود را برای مدت مشخصی در والت نگه‌داری می‌کنند، به توزیع ایردراپ ارز دیجیتال می‌پردازند.

۳٫ تمرکززدایی توزیع توکن ارز دیجیتال

سرمایه‌گذاران ثروتمند با کسب مزیت از ثروت خود و حفظ قیمت معامله طی روزهای اولیه عمر یک کوین، مقدار قابل توجهی از عرضه در گردش را خریداری می‌کنند. مشکل این است که قرارگیری مقادیر بالای کوین‌ها در دستان تعدادی کمی از افراد، باعث ایجاد تمرکز می‌شود که در حال حاضر یکی از ضعف‌های دوج کوین به‌شمار می‌رود.

در اینگونه موارد، پروژه‌ها با انجام ایردراپ به تعدیل توزیع توکن‌ها می‌پردازند.

۴٫ جذب سرمایه‌گذاری

در اغلب مواقع، ایردراپ ارزهای دیجیتال با عرضه توکن‌ها به صورت ICO، عرضه اولیه صرافی (IEO)، عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO) و موارد دیگر همراه است. یک راه هوشمندانه برای افزایش سرمایه جمع‌آوری‌شده بدون هزینه زیاد برای بازاریابی، ایردراپ است که با آگاهی‌بخشی گره خورده است.

در زمان راه‌اندازی و اجرای ایردراپ توسط یک پروژه، در صورت موفقیت، آوازه ایجادشده به افزایش قیمت توکن مورد نظر کمک می‌کند، چراکه اکثر دریافت‌کنندگان به تبلیغ پروژه می‌پردازند. خصوصا در اقتصاد آنلاین امروز، یعنی جایی که معیارهای تعامل مانند عبارات ترندشده در گوگل، تعداد منشن‌های یک برند در رسانه‌های اجتماعی و تعداد فالوورهای یک حساب در توییتر و تلگرام قابل اندازه‌گیری است و برای جذب سرمایه‌گذاران استفاده می‌شود، سرمایه‌گذاران بزرگ یا همان «نهنگ‌ها» از این تحلیل‌ها به‌عنوان ابزاری برای سنجش چشم‌انداز آتی یک پروژه استفاده می‌کنند.

بنابراین، یک ایردراپ که به طور قابل توجهی مشارکت جامعه را بهبود می‌دهد، قادر به افزایش سرمایه کلی شرکت در ازای اهدای مقدار کمی توکن به صورت ایردراپ خواهد بود.

۵٫ آموزش بیشتر درباره جامعه پروژه

از آنجایی که بعضی از ایردراپ‌ها نیازمند دریافت برخی از اطلاعات شخصی مانند ایمیل، آدرس حساب‌های اجتماعی و نظر دادن درباره پروژه ارز دیجیتال مربوطه هستند، اجازه جمع‌آوری اطلاعات از جامعه رمز ارزی خود را به پروژه‌ها می‌دهند. تیم یک پروژه با استفاده از این اطلاعات قادر به ایجاد کمپین‌های بازاریابی هدفمند است.

دیگر ابزارهای دریافت ارز دیجیتال رایگان

البته که ایردراپ و کریپتو فاست‌ها (Faucets) تنها راه کسب رمز ارز رایگان نیستند. مثلا، شما می‌توانید صرفا با هولد کردن کوین‌هایی مانند ONT و NEO، گس توکن‌های محلی رایگانی نظیر ONG و GAS را در بازه‌های زمانی خاص دریافت کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های دیفای مانند استیکینگ یا ییلد فارمینگ، مشوق‌های ارز دیجیتال را به صورت پاداش شبکه یا توکن‌های گاورننس به‌دست آورید. در هنگام عضویت در صرافی‌های جدید نیز می‌توانید به جستجوی سایت‌های مختلف ارائه‌دهنده کدهای ریفرال و امتیازات ثبت‌نام بپردازید. انجام بازی‌های کریپتویی نیز یکی دیگر از روش‌هایی دریافت ارز دیجیتال رایگان است.

با این وجود، با اینکه تمام این ابزارهای پاداش‌دهی ارز «رایگان» به شما می‌دهند، اما نیازمند سرمایه‌گذاری اولیه و در اختیار داشتن یک سری دارایی‌های خاص یا انجام اولین واریز به یک صرافی متمرکز یا اپلیکیشن تریدینگ هستند.

اگر به دنبال سرمایه‌گذاری پولی که برای آن زحمت کشیده‌اید هستید، این ابزارهای خالی از ریسک به افزایش یا حتی دو برابر کردن سرمایه اولیه‌تان کمک می‌کنند. به یاد داشته باشید که به محض دو برابر شدن ارزش سرمایه اولیه، می‌توانید ۵۰ درصد آن را فروخته و ۵۰ درصد دیگر را نگه‌دارید.

(این یک توصیه سرمایه‌گذاری نیست و همیشه پیش از ورود به بازار تحقیقات کامل را انجام دهید.)

کلاهبرداری در ایردراپ ارز دیجیتال؛ مراقب فیشینگ و حملات داستینگ باشید

اگر تا به حال کامنت‌های زیر یکی از پست‌های توییتری ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیر عامل تسلا، را خوانده باشید، می‌دانید که افراد از روش‌های اهدای رمز ارز رایگان برای حمله و سرقت استفاده می‌کنند. کلاهبرداری و هک‌های کریپتویی در سال ۲۰۲۱ بسیار پیچیده شده و حتی سرمایه‌گذاران با تجربه را به دام انداخته‌اند.

اگر به صورت مستقیم در گوگل درباره یک پروژه یا صرافی رمز ارزی جستجو می‌کنید، بسیار مراقب باشید. سایت‌های جعلی غالبا برای تبلیغات در هر دوی موتورهای جستجو و رسانه‌های اجتماعی پول پرداخته کرده و قربانی‌ها را فریب می‌دهند.

حتی تایپ مستقیم اشتباه آدرس URL یک صرافی هم می‌تواند شما را به یک سایت جعلی هدایت کند. در هنگام شک و تردید، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت کوین مارکت کپ، نام پروژه مورد نظر را جستجو کرده و از URLهای لیست‌شده مربوطه به‌عنوان ابزاری معتبر استفاده نمایید.

چگونه ریسک‌های ایردراپ ارز دیجیتال را بررسی کنیم؟

تمام ایردراپ‌ها با نیت خیر انجام نمی‌شوند. بنابراین، در هنگام ثبت نام برای ایردراپ‌ها مراقب باشید. اول از همه اینکه اگر ایردراپی شما را ملزم به ارسال وجه به پروژه خود می‌کند، بدانید که به احتمال زیاد کلاهبرداری است. پس این کار را نکنید.

دوم اینکه برخی از ایردراپ‌ها صرفا وسیله‌ای برای دریافت اطلاعات شخصی شما هستند. با متداول شدن حملات داستینگ، شما در ازای دریافت مقدار ناچیزی کریپتو، آدرس عمومی‌تان را به یک هکر یا کلاهبردار بالقوه می‌دهید. به محض دریافت آدرس عمومی، اعضای پروژه قادر به بررسی پروفایل شما از طریق ابزارهای اکسپلورر بلاک چین خواهند بود. بنابراین، اگر مقدار بالایی رمز ارز در آدرس والت‌تان داشته باشید، ممکن است هدف فیشینگ، سیم سواپ (SIM Swap) و دیگر روش‌های هک کردن یا حتی اخاذی و خشونت در زندگی واقعی قرار بگیرید.

به همین خاطر، بهتر است یک والت جدید برای ایردراپ‌ها درست کنید. این کار بسیار ساده است. از آنجایی که اکثر ایردراپ‌ها روی شبکه اتریوم به صورت توکن ERC20 انجام می‌شوند، کافی است یک آدرس جدید توسط کیف پول‌هایی مانند متامسک یا مای اتر والت درست کنید. این امر همچنین به شما اجازه می‌دهد تا «پول‌های بادآورده» را از ارزهایی که واقعا برایشان پول داده‌اید، جدا کنید.

چگونه ایردراپ های جدید و معتبر ارز دیجیتال را پیدا کنیم؟

راحت‌ترین راه پیدا کردن ایردراپ های جدید، جستجوی عبارت “Crypto Airdrops” در گوگل است. از آنجایی که ایردراپ‌ها برای بازاریابی و تبلیغ پروژه طراحی‌شده‌اند، پیدا کردنشان هم راحت است و حتی یک سری وبسایت مانند AirdropAlert و Airdrops و CoinAirdrops وجود دارد که ایردراپ‌های جدید را اعلام می‌کنند.

اما همانطور که در بخش‌های قبل گفتیم، باید مراقب ایردراپ‌های جعلی و کلاهبرداری هم باشید. در هنگام جستجو برای ایردراپ های ارز دیجیتال، برخوردن با فردی که درصدد فیشینگ و دزدیدن اطلاعات شخصی شماست، بالا است. اگر ایردراپی ارائه اطلاعاتی مانند شماره حساب در یک وبسایت یا حساب بانکی، کلید خصوصی والت یا هرگونه اطلاعات شخصی دیگری را درخواست کرد، بدانید که به احتمال زیاد کلاهبرداری است. درخواست دانلود کردن یک برنامه خاص یا حتی کلیک کردن روی لینک‌هایی که در ایمیل شما ارسال شده است هم می‌تواند راهی برای فیشینگ و سرقت دارایی‌ها شما باشد.

جمع‌بندی

ایردراپ‌ها یک روش بازاریابی نسبتا بی‌خطر هستند که به‌عنوان مشوق جامعه برای سودآوری متقابل پروژه‌های جدید و حامیان اولیه آن‌ها طراحی شده‌اند. با اینکه ممکن است ایردراپ‌ها در ابتدا بسیار کوچک و ناچیز به‌نظر برسند، اما قادر به ایجاد ارزش بسیار زیاد برای علاقه‌مندان و تازه‌واردان حوزه ارزهای دیجیتال هستند.

ارسال دیدگاه