0

دامیننس بیت کوین چیست

Dominance یک واژه انگلیسی است که مفهوم لغوی به معنی سلطه یا تسلط است. در بازار ارزهای دیجیتال سلطه مطلق در اختیار کدام ارز است؟ پاسخ کاملاً روشن است؛ بیت کوین به عنوان پادشاه بلامنازع رمزارزها شناخته می‌شود. اما منظور از دامیننس بیت کوین یا سلطه آن چیست؟ واقعیت این است که در بازارهای مالی مفاهیم مختلفی به منظور ارزش‌گذاری مطرح می‌شود. شناخت این مفاهیم در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری بسیار مؤثر است. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که Bitcoin Dominance چیست و چه تأثیری روی بازار ارزهای دیجیتال دارد؟

دامیننس بیت کوین چیست؟

مفهوم دامیننس به طور کلی در بازار رمزارزها به میزان سهم یک ارز دیجیتال از کل بازار است. مثلاً فرض کنید کل حجم سرمایه‌ای که در بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر وجود دارد، ۱۰۰ میلیون دلار است. اگر گفته شود که دامیننس بیت کوین ۵۰ است، یعنی ۵۰ میلیون دلار از کل سرمایه موجود در بازار، در بیت کوین سرمایه‌گذاری شده است؛ بنابراین سهم سایر ارزهای دیجیتال موجود در بازار نیز صرفاً ۵۰ میلیون دلار است.

همان طور که مشاهده می‌کنید، مسئله رمزارزها صرفاً برای ارزهای دیجیتال بزرگ و اثرگذار در بازار که سهم زیادی از دارایی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، مطرح می‌شود. البته این نکته به آن معنی نیست که صرفاً دامیننس بیت کوین وجود دارد. درک درست از مفهوم دامیننس بیت کوین می‌تواند در شناخت و تحلیل درست از روندهای موجود در بازار رمزارزها بسیار اثرگذار باشد. البته مفهوم دامیننس به هیچ عنوان نباید به تنهایی مبنای تصمیم‌گیری برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال قرار بگیرد.

تاریخچه دامیننس بیت کوین

در یک دهه گذشته بیت کوین به عنوان مهم‌ترین رمزارز در بازار ارزهای دیجیتال شناخته شده است. اما آیا دامیننس یا تسلط بیت کوین نسبت به یک دهه قبل دستخوش تغییرات شده است؟ حدود یک دهه قبل بیت کوین تقریبا رقیب چندانی در بازار نداشت و می‌توان این طور گفت که دامیننس بیت کوین در ابتدا چیزی نزدیک به ۱۰۰ درصد بود. اما این روند چندان پایدار نبود؛ چرا که ارزهای دیجیتال فراوانی در طول یک دهه گذشته در بازار رمزارزها عرضه شده‌اند. برآوردها نشان می‌دهد که تعداد این رمزارزها در سال ۲۰۲۱ از ۶۰۰۰ عبور کرده است.

بدون شک این مسئله روی دامیننس بیت کوین به طور مستقیم اثرگذار است. امروز ارزهای دیجیتالی مانند اتریوم وجود دارد که محبوبیت بسیار زیادی بین فعالان بازار پیدا کرده است. اما آیا این کاهش دامیننس برای بیت کوین الزاماً پیام منفی به شمار می‌رود؟ اگر این طور است پس چرا در طول سال‌های گذشته قیمت بیت کوین همواره مشغول ثبت رکوردهای افزایشی بوده است؟

واقعیت این است که همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، افزایش یا کاهش تسلط بیت کوین در بازار رمزارزها تنها یک پارامتر از ده‌ها پارامتر مؤثر در این بازار است. شاید بهتر باشد به مفهوم دامیننس در وهله اول به چشم روند تکاملی طی شده در بازار رمزارزها نگاه کنیم. به این ترتیب متوجه می‌شویم که این بازار به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد. اما همه ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود.

دلیل اهمیت Bitcoin Dominance چیست؟

اهمیت شاخص دامیننس یا تسلط بیت کوین به این موضوع برمی‌گردد که با رصد کردن آن می‌توان حرکت جریان پول را در میان آلت کوین‌ها و بیت کوین مورد ارزیابی قرار داد. اگر این شاخص روند افزایشی به خود بگیرد، می‌توان این طور نتیجه گرفت که تمایل تریدرها به سمت خرید بیت کوین افزایش پیدا کرده است؛ چون پول بیشتری صرف خرید آن می‌شود. طبیعتاً عکس این قضیه نیز صادق است؛ اگر این شاخص روند کاهشی به خود بگیرد، می‌توان این طور برداشت کرد که تمایل سرمایه‌گذاران از بیت کوین به سمت آلت کوین‌ها تغییر پیدا کرده است.

رصد جریان نقدینگی در بازار رمزارزها یکی از فاکتورهای تحلیلی مهم در تصمیم‌گیری بسیاری از تریدرها است. بازارهای مالی کاملاً متأثر از نظام عرضه و تقاضا هستند. به این مفهوم که هر زمان تقاضا روند افزایشی پیدا کند، قیمت‌ها نیز سیر صعودی به خود می‌گیرند. همچنین هرگاه عرضه از تقاضا پیشی بگیرد، به طور خودکار قیمت‌ها سیر نزولی پیدا می‌کنند.

تا اینجا متوجه شدیم دلیل اهمیت شاخص دامیننس بیت کوین چیست. اما لازم است بار دیگر این تذکر داده شود که دانش تحلیل تکنیکال و بنیادی به عنوان دو اصل بسیار مهم در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در این بازار نباید نادیده گرفته شود. تصمیم‌گیری صرفاً بر مبنای یک شاخص می‌تواند پیامدهای منفی به دنبال داشته باشد؛ چرا که هیچ یک از مفاهیم در بازارهای مالی مطلق نیستند. بلکه در کنار هم قرارگرفتن تحلیل‌های مختلف است که می‌تواند مسیر درست را مشخص کند.

تأملی در مفهوم روند‌ها در نمودار دامیننس بیت کوین

شناخت و تحلیل درست از روند دامیننس BTC تنها مختص خریداران بیت کوین نیست. بلکه برای خرید و فروش آلت کوین‌ها نیز باید نیم‌نگاهی به روند‌هایی که در BTC Dominance رخ می‌دهد، داشت. به طور کلی روندهای صعودی یا نزولی دامیننس بیت کوین چه پیامدهایی را به دنبال دارد؟

روند صعودی

بالارفتن شاخص BTC Dominance معرف سه نکته اساسی و مهم است:

  1. جریان نقدینگی در بازار رمزارزها به سمت بیت کوین در حرکت است.
  2. تقاضا برای خرید بیت کوین در بازار در حال افزایش پیداکردن است؛ در نتیجه قیمت بیت کوین روند صعودی به خود می‌گیرد.
  3. از طرف دیگر با افت نقدینگی در آلت کوین‌ها عملاً شاهد کاهش ارزش بازار و قیمت آن‌ها خواهیم بود.

روند نزولی

افت شاخص BTC Dominance نیز چند نکته اساسی را به تریدرها گوشزد می‌کند:

  1. جریان نقدینگی در حال خروج از بیت کوین است.
  2. برخلاف انتظار افت دامیننس بیت کوین لزوماً موجب کاهش قیمت آن نمی‌شود. بلکه این امکان وجود دارد که سرمایه هنگفت جدیدی به بازار وارد شده باشد که صرف خرید آلت کوین‌ها شده است. این مسئله عملاً موجب کاهش سهم بیت کوین در کل بازار رمزارزها می‌شود.
  3. در بسیاری از مواقع با افت BTC Dominance قیمت بیت کوین در یک روند رنج شروع به نوسان می‌کند و افت یا صعود چشمگیری را تجربه نمی‌کند.

فهم دقیق از روند نزولی دامیننس بیت کوین می‌تواند به این ابهام ذهنی که با کاهش سهم بیت کوین در بازار قیمت آن نیز کاهش خواهد یافت، پاسخ کاملاً شفافی بدهد.

بهترین ابزار برای اطلاع از Bitcoin Dominance چیست؟

همان طور که تا اینجا اشاره شد، مفهوم دامیننس کاملاً یک مفهوم لحظه‌ای است و ممکن است ظرف مدت زمان کوتاهی دستخوش تغییرات جدی شود؛ بنابراین نیاز به رصد دائمی این شاخص وجود دارد. بهترین ابزار برای مقایسه دامیننس بیت کوین در مقایسه با آلت کوین‌ها، سایت Coin360.com است. در این سایت بخشی به نام Charts وجود دارد که می‌توان با مراجعه به آن به راحتی Bitcoin Dominance را با سایر ارزهای دیجیتال مقایسه کرد.

ابزار دیگری نیز برای تحلیل کردن دقیق شاخص دامیننس برای بیت کوین وجود دارد. با مراجعه به سایت tradingview.com باید روی گزینه Chart کلیک کرد. با جستجوی عبارت Bitcoin Dominance در تب جستجو می‌توان به راحتی به کمک ابزارهای تحلیلی این سایت، نمودار دامیننس را مشاهده و ارزیابی نمود.

سایت خوب دیگری نیز برای این منظور در دسترس است. سایت coinmarketcap.com نیز در صفحه اصلی خود ابزار رصد دامیننس را قرار داده است. با مراجعه به این سایت و کلیک روی گزینه BTC Dominance در منو بالای سایت، می‌توان نمودار دامیننس بیت کوین را به طور لحظه‌ای رصد کرد.

آیا در زمان افزایش دامیننس بیت کوین باید اقدام به فروش آلت کوین‌ها نمود؟

پاسخ این سؤال کاملاً وابسته به دیدگاه تریدر نسبت به بازار رمزارزها دارد. همه معامله‌گران می‌دانند که ذات بازار ارزهای دیجیتال با نوسانات قیمتی بسیار شدیدی همراه است؛ بنابراین اعتبار تحلیل‌ها در کوتاه‌مدت به شدت قابل خدشه است. اما اگر در خصوص یک رمزارز تحلیل روشنی در خصوص آینده بلندمدت آن وجود داشته باشد، آنگاه به مراتب احتمال موفقیت در تحلیل‌ها افزایش می‌یابد.

اگر روند افزایشی BTC Dominance در بازار به وقوع پیوست، بازار آلت کوین‌ها کوچک می‌شود. این فرصت مناسبی را برای خرید برخی آلت کوین‌های آینده‌دار در کف قیمتی فراهم می‌کند. این نکته‌ای است که به راحتی نباید مبنای تصمیم‌گیری قرار بگیرد. هر معامله‌گر در بازار استراتژی مخصوص به خود را باید اتخاذ کند. در اینجا صرفاً جنبه‌های مختلفی که در تصمیم‌گیری باید مورد توجه قرار بگیرد، اشاره می‌شود.

 

ارسال دیدگاه