0

کیف پول تراست ولت Trust Wallet

تراست ولت یکی از مشهورترین کیف پول‌های مورد استفاده بین کاربران بازار جهانی ارزهای دیجیتال است. ویژگی‌های منحصر به فردی در این کیف پول وجود دارد، که آن را تبدیل به یکی از برترین‌ها کرده است. در این مقاله علاوه بر ویژگی‌های تراست، دیگر موضوعات مهم درباره آن مانند مزایا و معایب را بررسی خواهیم کرد.

کیف پول Trust Wallet چیست؟

تراست یکی از کیف پول‌های غیرمتمرکز و اپن سورس (متن باز) است. این برنامه به صورت اختصاصی برای کاربران تلفن‌های همراه طراحی شده است و نسخه وب یا سخت‌افزاری ندارد. نکته جالب درباره تراست این است که انعطاف فوق‌العاده‌ای در پیشتیبانی از طیف عظیمی از دارایی‌های مربوط به بلاکچین و ارزهای دیجیتال دارد. اپلیکیشن فوق تا سال ۲۰۲۱، بیش از ۱۵۰ هزار نوع توکن، ارز دیجیتال و سایر دارایی‌های دیجیتالی در این حوزه را پشتیبانی می‌کند.

در ابتدا، طراحی تراست ولت تنها با هدف پشتیبانی از دو توکن مشهور یعنی ERC20 و ERC223 انجام گرفت. اما به مرور، سایر سرمایه‌های دیجیتالی از جمله بیت کوین نیز به دامنه کیف پول تراست افزوده شد. تراست یک ویژگی قابل توجه دارد و آن هم مرورگر داخلی (built_in) آن Web3 است. مرورگر یادشده به کاربران این امکان را می‌دهد که ارزهای دیجیتالی خود را از طریق صرافی غیرمتمرکز بر روی شبکه Kyber Network خریداری کنند.

از طرفی با استفاده از اپلیکیشن Trust Wallet، کاربران این برنامه می‌توانند به برنامه‌های غیرمتمرکز ساخته‌شده بر بستر شبکه اتریوم نیز دسترسی داشته باشند. شاید همین ویژگی‌های متنوع و منعطف تراست باشد که توجهات اکثر کاربران را در بازار جهانی ارزهای دیجیتال به خود جذب کرده است.

نکته مهم درباره مالکیت کیف پول ذکرشده این است که در سال ۲۰۱۸ توسط بایننس از مالکان اولیه آن خریداری شده است. هم‌اکنون تراست مهم‌ترین کیف پول صرافی بایننس است.

اپلیکیشن یادشده به صورت رایگان و بدون هیچ نیازی به پرداخت وجه در فروشگاه گوگل پلی Google Play قابل دریافت است. برنامه فوق برای کاربران دستگاه‌های اندرویدی و آی او اس iOS در دسترس است. کاربران نسخه‌های اندروید ۵ از لینک و بالاتر و کاربران نسخه‌های iOS 10 و بالاتر از لینک می‌توانند اپلیکیشن را نصب کنند.

کیف پول تراست ولت چگونه کار می ‌کند؟ نکاتی مهم از عملکرد تراست

به طور کلی برای اپلیکیشن تراست، پنج سویه عملکردی مهم تعریف می‌شود:

  • برنامه فوق در نقش یک پل ارتباطی برای شبکه‌های بلاکچین شخصی از طریق نودهای آن‌ها عمل می‌کند. هر شبکه بلاکچین برای خود آدرس‌هایی عمومی دارد که معمولا کلید عمومی یا public key خوانده می‌شوند.
  • تراست هیچ رمزارزی را به دلیل مسائل امنیتی در سرور خود ذخیره نمی‌کند. در واقع این برنامه به کاربران خود فقط اجازه دسترسی به سرمایه‌های دیجیتالی ثبت‌شده را می‌دهد.
  • برنامه یادشده هیچ پولی از محل برنامه برای خود دریافت نمی‌کند و به عنوان یک اپلیکیشن رایگان شناخته می‌شود. تمام هزینه‌های گس (هزینه مربوط به انجام معاملات) به نودهای اعتبارسنج یا ماینرها پرداخت می‌شود.
  • کیف پول Trust Wallet به کاربران خود کمک می‌کند تا کلیدهای عمومی خود را برای دریافت یا ارسال ارزهای دیجیتالی از کیف پول یا به آن را مدیریت کنند.
  • تریدینگ و استکینگ ارزهای دیجیتالی از طریق تراست امکان‌پذیر است! این ویژگی می‌تواند یکی از مزایای رقابتی برنامه تراست نسبت به بسیاری از کیف ‌پول‌های رقیب باشد.

یعنی شما علاوه بر ارسال یا دریافت ارزهای دیجیتالی، با کیف پول تراست می‌توانید ارزهای دیجیتالی خود را نگهداری کنید و از آن کسب درآمد کنید. از طرفی دیگر، حتی می‌توانید فرآیند تریدینگ سایر ارزهای دیجیتالی را به راحتی انجام دهید.

مهم‌ترین ویژگی‌های تراست ولت؛ برنامه‌ای ساده اما کاربردی!

برنامه فوق برای تمامی کاربران خود، سرویس‌ها و خدماتی مهم ارائه می‌دهد که اصلی‌ترین موارد آن‌ها به شرح زیر هستند:

محیط کاربری ساده

رابط کاربری طراحی‌شده برای برنامه تراست بسیار ساده است. بنابراین کارکردن با اپلیکیشن حتی برای مبتدی‌ترین کاربران نیز بسیار آسان است. همچنین بارگیری و نصب این برنامه نیز هیچ مرحله پیچیده‌ای ندارد و با چند تاچ قابل انجام است.

شاید مشارکت مستقیم این برنامه در صرافی بایننس با همین سادگی در کاربرد باشد که تا به امروز بیش از ۵ میلیون نصب فعال برای کیف پول تراست ثبت کرده است!

دانلود و استفاده رایگان

برخلاف بسیاری دیگر از اپلیکیشن‌ها، استفاده از خدمات تراست هیچ هزینه‌ای ندارد. یعنی نه‌تنها قبل از نصب بلکه در هنگام استفاده از برنامه نیز هیچ آپشن پرداخت درون‌برنامه‌ای برای آن تعریف نشده است.

امنیت و حریم خصوصی

تراست در میان کیف پول‌های نرم‌افزاری، یکی از امن‌ترین موارد است. البته هیچ‌گاه نمی‌توان راجع به تراست یا هر کیف پول نرم‌افزاری دیگری ادعا کرد که آن‌ها به اندازه کیف پول‌های سخت‌افزاری امنیت دارند.

اما تراست ولت سعی کرده‌ است در تمامی بروزرسانی‌ها و کنش‌های امنیت‌ساز خود، رسوخ‌های امنیتی برنامه را به کمک شرکت امنیتی مشهور Stateful پوشش دهد و امنیت را بالاتر ببرد.

تدابیر متعددی در سال‌های اخیر توسط کیف پول برای اضافه‌کردن لایه‌های امنیتی اضافی برقرار شده است. اسکن پین کد یا اثر انگشت از مهم‌ترین لایه‌های اضافه‌شده به امنیت کیف پول بوده است. این قابلیت‌ها را می‌توان پس از نصب به راحتی از طریق قسمت Settings برنامه، فعال کرد.

عدم ذخیره‌سازی اطلاعات کاربر بر روی سرور

یکی دیگر از ویژگی‌های امنیتی است که به افزایش امنیت و اعتماد به تراست اضافه کمک شایانی کرده است. بنابراین این برنامه به کاربر اجازه ذخیره‌سازی کلیدهای خصوصی بر روی سرورها را نمی‌دهد. اما کاربران می‌توانند کلیدهای خصوصی خود را بر روی کامپیوتر یا دستگاه خود ذخیره کنند.

با این کار، وظیفه نگهداری از کلیدهای خصوصی و امنیت کیف پول در این قسمت، کاملا به کاربر واگذار شده است. طبیعی است که کاربر نباید این کلیدها را در محیط‌هایی مانند فضاهای ذخیره‌سازی ابری مانند اسکای درایو یا سایر مکان‌های ناامن که در صورت اتصال به اینترنت به راحتی هک می‌شوند، قرار دهد.

بدون نیاز به احراز هویت مشتری

در استفاده از کیف پول تراست ولت هیچ نیازی به احراز هویت مشتری یا همان KYC نیست. بنابراین برنامه ذکرشده هیچ درخواستی مبنی بر احراز هویت و ثبت اطلاعات کاربر در فرمت KYC ندارد. علت این امر نیز آن است که تراست یک کیف پول رمزنگاری‌شده است که اطلاعات کاربر را روی سرور خود ذخیره نمی‌کند. پس نیازی به این مدل احراز هویت وجود ندارد!

قابلیت کسب درامد با نگهداری ارزهای دیجیتال

در کیف پول Trust Wallet، هر کاربر می‌تواند با استکینگ رمزارزهایی همچون ترون TRX، تزوس XTZ، کالیستو CLO، اتم ATOM و تعدادی دیگر از ارزهای دیجیتالی کسب درآمد کنید. همچنین قرار است در آینده‌ای نزدیک ارزهای مشهوری مانند اتریوم ETH و آدا ADA کاردانو به این لیست اضافه شوند. فوق‌العاده است که شما می‌توانید به راحتی فقط با استکینگ و نگهداری ارزهای دیجیتالی کسب درآمد کنید!

چارت‌های درون‌برنامه‌ای

چارت‌های درون‌برنامه‌ای تراست از دیگر ویژگی‌هایی است که کیف پول فوق خصوصا برای تریدرهای ارز دیجیتال قرار داده است. با استفاده این نمودارها بدون نیاز به خروج از برنامه تراست، می‌توان قیمت‎‌ها را دنبال کرد.

ارتباط تراست ولت با با شبکه بایننس

ارتباط تنگاتنگ کیف پول فوق با شبکه بایننس و خصوصا Binance Smart Chain باعث تمایل بیشتر از سوی کاربران به این کیف پول شده است. انتظار می‌رود در آینده نه‌چندان دور با روند جذب کاربران جدید، ویژگی‌ها و قابلیت‌های بیشتری خصوصا برای دستگاه‌های تلفن همراه به این برنامه افزوده شود.

پشتیبان‌گیری ساده

دریافت نسخه پشتیبان (بک آپ) از برنامه بسیار ساده است. با ارائه یک کد بازیابی ۱۲ کارکتری از سوی تراست، دریافت نسخه پشتیبان کیف پول به راحتی امکان‌پذیر می‌شود. هر کاربری که از تراست ولت استفاده می‌کند، وظیفه دارد تا این عبارت را در مکانی امن یادداشت یا ذخیره‌سازی (ترجیحا یادداشت) کند. در صورت بروز هرگونه مشکل شما می‌توانید با این کد مجددا به کیف پول و سرمایه‌های خود دسترسی داشته باشید.

مزایا و معایب کیف پول

Trust Wallet

مزایا معایب
کاربرپسند و ساده عدم وجود نسخه دسکتاپ و افزونه مرورگر
طیف گسترده رمزارزهای تحت پوشش عدم بروزرسانی رابط کاربری
اپلیکیشن کاملا رایگان عدم ارائه مستندات و اطلاعات درباره رمزارزها
اپن سورس (متن باز) و کاملا شفاف امنیت ضعیف‌تر از کیف پول‌های سخت‌افزاری
ذخیره‌سازی Local کلیدهای خصوصی کاربران
استفاده آسان از برنامه
سرعت بالای انجام تراکنش و معامله
دسترسی به برنامه‌های غیرمتمرکز
پشتیبان‌گیری ساده

سؤالات متداول درباره تراست ولت

۱٫ چگونه می‌توانم به کیف پول تراست، ارز دیجیتال اضافه کنم؟

برای این کار وارد برنامه شوید و گزینه Receive را تاچ کنید و آدرس کیف پول را در قسمت مشخص‌شده وارد کنید. همچنین می‌توانید از اسکن‌کردن کیو آر QR کد نیز استفاده کنید.

حال فرستنده ارزهای دیجیتال می‌تواند از این آدرس برای انتقال ارزهای دیجیتال به کیف پول شما استفاده کند. پس از دریافت برای بررسی سوابق تراکنش‌ها به قسمت Transactions بروید و در صورت دریافت ارز مورد نظر، برای تأیید معامله Confirm را لمس کنید.

۲٫ چگونه می‌توانیم از طریق کیف پول تراست، ارز دیجیتال ارسال کنیم؟

این کار نیاز به انجام فرآیندی مشابه با دریافت دارد. اما تفاوت‌هایی وجود دارد. برای ارسال باید بعد از ورود به برنامه، Send را لمس کنیم. حال باید آدرس کیف پول گیرنده در فیلد بازشده وارد شود. این کار می‌تواند با استفاده از اسکن کیو آر کد نیز انجام شود.

در مرحله بعدی، مبلغی را که قصد ارسالش را دارید وارد کنید و Next را لمس کنید. حال جزئیات معامله را به همراه هزینه گس gas تراکنش مرور کنید. سپس برای نهایی‌شدن ارسال، گزینه Send را فشار دهید.

۳٫ تراست ولت چه رمزارزها و توکن‌هایی را پشتیبانی می‌کند؟

در این برنامه بیش از ده‌ها هزار سرمایه دیجیتال پشتیبانی می‌شود. تمام ارزهای دیجیتال مشهور و بزرگ به همراه تعداد زیادی ارز دیگر نیز در لیست تراست وجود دارند. برای مشاهده تمام موراد تحت پوشش این کیف پول به این لینک مراجعه کنید.

جمع‌بندی؛ تراست طرفداران زیادی دارد و همچنان یکی از برترین‌ها است!

همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، مزایای کیف پول فوق کاملا بر معایب آن غلبه کرده است. از طرفی با نگاهی به معایب، متوجه مورد مهم و حادی از این کیف پول نمی‌شویم. این یعنی کیف پول تراست ولت در سال‌های فعالیت خود موفق شده است تا رضایت طیف عظیمی از کاربران سراسر جهان را به دست آورد. همین رضایت همه‌جانبه می‌تواند مهر تأییدی بر کیفیت کیف پول فوق باشد.

همچنین مزایای بیان‌شده برای این کیف پول به غیر از ضعف امنیتی آن در مقایسه با کیف پول‌های سخت‌افزاری، عمدتا توسط تعدادی کاربر حساس و دقیق گزارش شده‌اند. بنابراین نمی‌توان آن‌ها را یک ضعف قطعی و مورد نظر عامه کاربران برای تراست دانست. با توجه به این موارد، پیشنهاد می‌شود اگر در حال حاضر قصد استفاده از کیف پول نرم‌افزاری را دارید، Trust Wallet را در صدر لیست بررسی خود قرار دهید.

ارسال دیدگاه